Sokolí přání I.

  • Autor: Máta
  • Fandom: Originální Fic
  • Jazyk: ČJ
  • Postavy: Anglický důstojník, Lovec. generál Custer
  • Rating:
  • Slash: ne
  • Dokončeno: dokončeno
  • Počet kapitol: 24
  • Shrnutí: Jonathan Frederick Grier-Falconwishforth je mladičký Angličan, šlechtic a voják, který je přes svůj nesouhlas nucen odjet do Ameriky. Zde je vržen do krvavé reality indiánských válek. Jak jeho pohled na svět ovlivní setkání, která tam zažije? Jak jej ovlivní střet dvou diametrálně odlišných kultur? Jak se dokáže vypořádat sám se sebou? S tím kdo je? A co vlastně hledá? Kde najde odpovědi na své otázky? A kdo je Lovec? Příběh zasazený do skutečných událostí 60. let 19. století v USA. Do každodenní armádní reality, ale i do světa indiánské mystiky a kultury. Psychologické, mnohdy až syrově laděné historické drama o hledání, uvědomění, soucitu, životě a smrti, která číhá všude, jen nikdo neví za kterým rohem ji potká. Odkud přijde osudná kulka. Kdo je vlastně přítelem a kdo nepřítelem. Samotný příběh je doplněn poznámkami s vysvětlením dobových reálií a událostí v textu zmíněných nebo popsaných a odkazy na ilustrace z mé dílny.
  • Klíčová slova: Indiánské války

Hodnocení čtenářů:

Salome:
“Příběh s velmi zajímavým tématem, napsaný se snahou o velkou poctivost- Máta umí psychologii, zajímá ji prožívání, vývoj postav. Umí pefektně zachytit atmosféru - dostal mě popis masakru indiánské vesnice, zejména když jsem si k tomu pustila autentickou hudbu. Místy mě skutečně mrazilo, Máta se umí dotknout. V rámci amatérské tvorby patří nepochybně k tomu lepšímu. Do profesionality mu chybí však ještě několik krůčků, a není to jen rušící počet pravopisných chyb. Velmi oceňuji snahu o historickou přesnost, a zejména vysvětlující poznámky na konci. Ovšem hned v základu je faktografická nepřesnost - nedokážu si představit, jak by mohl být voják jednoho státu vyslán proti své vůli do armády druhého samostatného státu. Autorka tento konstrukt nijak nevysvětluje, respektive spokojuje se s vágníím konstatováním o korupci a dlouhých prstech. Je to vlastně maličkost, a pokud by autorka nedeklarovala - a ve všech detailech, včetně tvaru fléten nedodržovala - historické reálie, nevadilo by mi to zdaleka tolik. Ne zcela korektní bylo zařazeí do žánru - historický román je něco jiného než fantasy historický román. Fantasy osobně miluji, opravdu mi nevadí nadpřirozené jevy; pokud je ovšem autor nesměšuje s realitou, respektive jej nevydává za realitu. Kromě toho šlo většinu děje spíše i intimní (neplést s erotickou) psychologickou studii, děj je tak značně nekonzistentní. Postavy byly vykresleny velmi plasticky, toto je skutečně silnou stránkou autorky. Osobně mě ale rušilo příliš černobílé vidění postav - jsou skvělí, mravní po všech stránkách ve smyslu dnešní doby (což mimochodem historickým reáliím také neodpovídá), nebo čistí padouši. Přes určité výhrady považuji Sokolí přání za zajímavé a hodné pozornosti inteligentního čtenáře. Hodnocení: Námět 5, logika příběhu a reálií: 4, struktura 3, jazyk 5, pravopis 3, postavy 4, celkový dojem 4.”