Osvobození Sisyfa

  • Autor: StarCrossed
  • Překladatel: FemmeFragile
  • Fandom: Harry Potter
  • Jazyk: AJ
  • Postavy: Harry Potter/Severus Snape, Harry Potter/OC, Ron Weasley, Hermiona Grangerová, Ginny Weasleyová
  • Rating: 18+
  • Slash: ano
  • Dokončeno: nedokončeno
  • Poslední aktualizace: 2013-11-05
  • Počet kapitol: 15
  • Shrnutí: Povídka v celé trilogii funguje jako závěrečný epilog. Děj se odehrává pět let po prvním a druhém dílu Nocí v zahradě Getsemanské. Harry pracuje jako bystrozor a stále pátrá po Snapeovi, jehož smrti nevěří. Pátrání ho zavede do řeckého městečka Kavala, kde se Harry zaplete do místních tajemných událostí s bystrozory i Smrtijedy.
  • Klíčová slova: drama, trilogie, slash, lektvary, převlek, mnoholičný lektvar, Smrtijedi, Valpuržini rytíři, bystrozor, práce, vyšetřování, Řecko

Hodnocení čtenářů:

Haluzka:
“Osvobození Sisyfa mělo dokončit započatou epickou (zejména zpracováním) trilogii. Mnozí tvrdí, nebo spíše doufají, že vrcholem mělo být snad romantické a poklidné smíření Harryho a Severa. Já s tím nesouhlasím a možná právě proto vlastně oceňuji, že povídka zůstala nedokončená. Přesto uspokojivě spojila oba hlavní hrdiny zpátky dohromady a nám zbyl prostor pro to domyslet si vlastní závěr. Já jsem realista. A cynik. Nevidím, že by se Harry po pěti letech smířil s událostmi z Nocí, se vším, co na něm zajetí a fyzické, psychické i sexuální násilí zanechalo. Ne, není zlomený. Je rozbitý. Smířil se s vlastní sexualitou, ale zůstává zoufale zavislým na svém tyranovi. Nebo možná na své představě o něm. Snape... Ten je rozbitý od samého začátku. A pozor - oba si jsou vědomi toho, jak moc jsou v nepořádku. Jak moc je jejich vztah špatně na všech myslitelných úrovních. Snape vypadá s tímto stavem už poměrně smířeně ("A proč by tebou nemohl být TAKY posedlý?"), Harrymu to po střetu s reálným Snapem taky pomalu dochází. Je to špatně. Oni to vědí. Jejich okolí to ví. A já právě v tom přijetí toho špatného, nezdravého, obsesivního vztahu i jejich nelichotivých já vidím neuvěřitelnou sílu. Ta zvracená parodie na romanci, kterou nás autorka provází v průběhu celé trilogie nemůže končit klasickým happyendem. Končí, alespoň v mém světě, přijetím světa a života se vším tím hnusem okolo. A na nich dvou ulpělo opravdu hodně špíny. Bohužel, musím odebrat bodík za uspechanejsi a méně propracované vyprávění.”
l.enik.c:
“Ze všech snarry fanfikní mám nejraději právě ty poválečně a Osvobození Sisyfa obsahuje všechno, co na nich tak miluji. Už se tu pořád dokola neomýlá Voldemort, i když důsledky jeho "hrůzovlády" se táhnout ještě řadu dalších let. Harry vyspěl, zmoudřel, už to není takový zbrklý fracek. Je zde zmíněno, že trvalo dlouhou dobu než se vyrovnal s tím, co se mu stalo a přiznal svoji homosexualitu jako vrozenou záležitost, což je dobře. Přenesl se přes své city a pocity, urovnal si svůj život než se vydal na dobrodružství jménem "musím najít Snapea". Severus je pořád stejný parchant, v jehož nitru se skrývá víc než by kdy dal ve skutečnosti najevo, avšak jednoho dne ten hrnec potlačovaných emocí musí vybuchnout a přetéct. Ujasňují se zde, přiznávají, doplňují, dovysvětlují, odhalují a urovnávají věci minulé. A navíc ještě se začátek odehrává v mém milovaném Řecku, v krásné Kavale. Tento příběh jako by zdánlivě nezapadal k těm dvěma předchozím, protože je až příliš "normální", až poklidný, žádné velké zvraty, akce, nijak epický originální děj, přesto celý ten sáhodlouhý román Nocí jaksi uceluje, doplňuje. Uzavírá...? Osobně se domnívám, že ten největší zvrat měl teprve přijít, avšak autorka jej už nikdy nenapsala. Věřím však, že ti dva měli konečně najít zasloužený klid a trochu toho štěstí.”
FemmeFragile:
“Tahle povídka mě finálně přesvědčila k přísaze, že už nikdy nevydám nic, co nebudu mít dopsané. Je neskutečně iritující, když čtete skvělý příběh, který končí v 15. kapitole z 18 plánovaných, navíc těsně v bodě, kdy ještě úplně netušíte, jak to skončí, ale víte přitom, že byste se to dozvěděli hned v té následující kapitole. Kdyby existovala. To, že Osvobození Sisyfa zůstalo nedokončené (a po tolika letech už nejspíš není naděje na zvrat), je navíc bolestné v tom, že je to povídka vskutku jedinečná, která by naprosto fenomenálním způsobem dovršila celou trilogii. Je zcela odlišná od předchozích dvou povídek, je v ní krásně vidět, jak se všechno vrací ze vzrušujícího, ale nebezpečného a přepjatého světa do normálu, který je zdánlivě nudnější, ale přesto stále ještě skrývá jisté nebezpečí bublající pod povrchem, pořád tu samou spalující vášeň. Harry za ty roky, co uplynuly v "bezčasí" mezi povídkami, značně dospěl, dokázal se od Severuse násilně odpoutat a znovu se k myšlenkám na něj vrací, jen tentokrát s čistou hlavou, dobrovolně, ze své svobodné vůle. Severus mezitím zůstal Severusem, se všemi dobrými i špatnými stránkami, a do konce povídky není jasné, jestli to bude stačit ke šťastnému konci. A i když se rozuzlení nejspíš nikdy nedočkáme, stejně si myslím, že tahle povídka stojí za přečtení.”
Cora:
“Tak nad tímhle (z osobních důvodů doufejme zatím) nedokončeným "epilogem" celé trilogie srdce až krvácí. Nezbývá než doufat, že autorka v budoucnu svoje megadílo dokončí a těch zbývajících 6 kapitol nakonec přece jen dopíše...”
assez:
“...”