Unwell

  • Autor: SocksForDobby
  • Překladatel: Yellow
  • Fandom: Harry Potter
  • Jazyk: ČJ
  • Postavy: Severus Snape/Harry Potter
  • Rating: 18+
  • Slash: ano
  • Dokončeno: nedokončeno
  • Poslední aktualizace: 2013-09-23
  • Počet kapitol: 96
  • Shrnutí: Severus Snape si po válce myslel, že jeho jméno bylo očištěno. Nikdy si nemyslel, že doživotní otroctví pro smrtijedy se bude vztahovat i na něj. Přesto je silný. Nenechá se zlomit.Varování: násilí, vztek, otroctví, vulgarismy, nedobrovolný sex, krvavé scény, něco jako AU, Vítěž DH awards. Překlad všech 96 zveřejněných kapitol dokončen 2019, nicméně fanfikce jako taková zůstává nedopsána; překlad také zveřejněn na Wattpadu: https://www.wattpad.com/user/41yellow
  • Klíčová slova: Snarry, násilí, nedobrovolný sex, vulgarismy, otroctví

Hodnocení čtenářů:

Haluzka:
“Povídce Unwell chybí konec až příliš. A je to zatracená škoda. Je skvěle napsaná, velmi kvalitní z hlediska psychologie postav. Po řádném mučení se čtenář opravdu dočká i řádného traumátka, což je na FF něco úchvatného. Ale taky se vleče a končí možná ve dvou třetinách, čímž ztrácí spoustu ze svého kouzla. Unwell určitě není průměr, přesto nemůžu dát vyšší hodnocení.”
l.enik.c:
“Tady je věčná škoda nedokončené povídky. Jedná se pomalu o rozsáhlý epos, díky čemuž se autorka může vyžívat v pitvání se v hlavě obou hlavních hrdinů, jejich myšlenkám, psychickému stavu apod. A to se jí také velmi povedlo. Myslím si, že poměrně věrně zachycuje koncept otroctví a psychické narušení člověka, který si prošel peklem, s čímž se musí nějak vyrovnat a velmi postupně se může začít uzdravovat, i když rozhodně už nikdy nebude jako dřív. Přesto občas na povrch vypluje ten sarkastický mizera a autorka i v této rovině balancuje na výbornou. Co mě občas trochu zaráželo, jsou časové údaje (vyjádření před lety evokuje spíše deset let než necelé dva roky), ale otázkou je, jestli za to nemůže taky překlad, což pro mě však, přiznám se, nepředstavuje takový problém, abych hledala v originále. Dále jsem taky jaksi nestihla postřehnout, jak vlastně došlo k tomu, že se Harry se Severusem pokusí vytvořit opravdový pár, ale to je jen další drobnost v tak rozsáhlém díle. Přečteno dvakrát a i na podruhé spokojenost a to je co říct, jelikož většinou dávám přednost počinům, ve kterých je přece jen trochu víc žhavých scén. Pokud k dokončení chyběly pouze 2 kapitoly, nedovedu si představit, jak to autorka chtěla zakončit a obávám se, že by to působilo příliš narychlo a násilně ukončené, jako tomu často u tak dlouhých věcí bývá, kdy se toho autor už chce prostě zbavit... O to víc by mě to zajímalo.”
bedrníka:
“Četla jsem ji jednou, už docela dávno, ale doteď si některé scény pamatuju (jak Severus pije teplou vodu z šálku a dělá, že je to čaj, jak už ani nemá sílu poprat se se psy o jídlo...). Je z těch povídek, které se čtou do čtyř do rána, protože člověk na konci každé kapitoly doufá, že v příští snad už svitne naděje na zlepšení. V žánru slavefic naprostá špička, v žánru Snarry asi spíš neuspokojivá, ale to zrovna mně nevadí. (Do českého překladu jsem jen nakoukla, ale vypadá velmi slušně - a klobouk dolů, že ho yellow dotáhla do konce.)”
jajafilm:
“Celkem povedená povídka. Na začátku je to hodně taková citová vydíračka (častokrát jsem přes slzy neviděla na počítačový monitor). Asi bych ocenila, kdyby se tato FF netočila pouze kolem toho, jak bylo Severusovi v otroctví ublíženo a jeho následné uzdravení. Toužím víc po popsání právního, kouzelnického a politického boje proti otroctví. Několikrát mě za tu dobu, co jsem to četla napadlo, že ani Hermiona a ostatní kladné postavy, nedělají dost pro ti té nespravedlnosti a Harry je nakonec jediný, který Snapeovi pomohl. Což mě pak vede k úvahám, jestli si tento kouzelnický svět vůbec zasloužil zachránit od Voldemorta. Jinak souhlasím s ostatními, je to celkem psychologicky věrohodné (i když těžko se to posuzuje, když na to nemám školy). Dočetla jsem do 96 kapitoly, do konce zbývají 2 - 3, ale je pravděpodobné, že ty už autorka nikdy nevydá.”
Lucie:
“To co je zatím přeloženo, jsem přečetla jedním dechem, vůbec jsem nemohla přestat. Je to kruté, drsné, temné, ale násilí není samoúčelné a psychologie postav je úžasně propracovaná. A i kousek naděje se objeví. Povídka stojí za přečtení i když není zatím dokončená.”
Brokolice:
“Takhle povídka je úchvatná a děsivá, sbližování je pomalé a někdy už jsem tak zoufale chtěla, aby to konečně pochopili, aby už Severus konečně byl v pořádku, že jsem si četla co nejrychleji, abych ho netrápila a měl to rychle za sebou :D a také je to zatím má první a poslední povídka, kterou jsem četla v angličtině s překladačem, a stálo to za to. Povídka je tak strhující a propracovaná, že skutečně uvrhne čtenáře do jiného světa a těžko se pak vrací do reality. Nebo tak to alespoň cítím já, a jsem spokojená, protože tohle je důvod, proč FF čtu, na chvíli se dostat do jiného světa.”
shadow:
“Pokud mi z povídky DI bylo neveselo, tak to není nic proti tomu, jaké pocity ve mně vyvolalo pár přečtených kapitol této povídky. Na tohle mám příliš slabý žaludek. Napsáno je to skvěle, ale můj šálek to není.”
Ostravanka:
“q”
TruTru:
“To, k čemu jsem se dostala, jsem schlamstla během jediného dne! Přidala jsem se sem a jediný komentář jsem zatím napsala jen k Elysejskému klíči a zbytek skutek utek, páč jsem na to příliš líná. Ale tahle povídka mě tak neuvěřitelně nadchla, že jsem najednou tady a píšu komentář. Člověk, který mi tuhle povídku doporučil dopředu předpověděl, co se tu děje, a včem je povídka tak skvělá... no říkala jsem si... někdy to zkusím, až bude čas. Ten čas se objevil nečekaně brzo a jelikož bylo na onom doporučení něco, co mě trochu fascinovalo, zkusila jsem to. ( Ta fascinace byla z toho, že jsem si moc dobře nedokázala představit Snapea v roli otroka, a v rukách Harryho Pottera) Tak... Dostala jsem se kousek za třicátou kapitolu a .... JE TO LEPŠÍ, než doopravdy hodně dobrý! Šla jsem číst Snarry, a dostala jsem se sotva k jejich setkání. A přesto jsem naprosto unešená *w*Autorka je asi geniální psycholog, nebo fylozof, nebo ji někdo držel několik let pod zámkem, jinak si tu reálnou atmosféru a vývoj Snapeovi otrocké závyslosti nedovedu vysvětlit. Většina příběhu doprovází právě jeho, jeho otrocký trénink, dražbu a koupi pánů, a pak to, jak se jeho pánové mění a on je prodáván z rukou do rukou. Ačkoliv to zatím není Snarry, autorka si mě naprosto získala tím, jak reálně dokázala popsat každou situaci, každou změnu prostředí kolem severuse, každý jeho měnící se názor, povolující vůli... Neuvěřitelné, prostě neuvěřitelné!!! Pokud se mi zbytek podaří přelouskat v angličtině, pravděpodobně svůj komentář ještě rozšířím!”
Adelaine:
“Dočtena 89. kapitola. Není to dokončeno zatím, nicméně je to pěkně dlouhý a už jsou tam náznaky, že se to blíží konci a blýská se na lepší časy. Autorka má nesporný talent. Tohle je moje druhá nejoblíbenější povídka, má neuvěřitelně propracované postavy, výborně popisuje chování a myšlení Severuse i postupné krůčky, jak se do tohohle stavu propracoval. Povídka je krutá, hodně drsná, ale je tam tolik kladů... Neuvěřitelně mě strhla, až jsem měla problém adaptovat se zpátky na svůj život. To se mi zatím stalo jen třikrát. Navíc mi to přijde neuvěřitelně psychologicky věrohodné zotavování a já jsem tak strašně ráda, že si s tím autorka pohrála a neuspěchala to. Myslím, že tohle přesně jsem toužila ve ff najít.”
kripolik:
“...”
mariaa:
“...”
belldandy:
“-”