Komentáře - Říjen 2013

|< 10 11 12  >|

Zimní zjevení

Autor: Mats Christiana      Jazyk: ČJ

mariaa:

“...”

K odpuštění

Autor: Lanevra      Jazyk: ČJ

Slovanka:

“Dokonalé a hlavně uvěřitelné.”

Holmes nikdy nežárlí

Autor: Jean-Paul      Jazyk: ČJ

Slovanka:

“Ti dva k sobě sedí snad ve všech zpracováních. BBC, originál i film.”

Učednica a Nekromanter

Autor: JunoMagic      Jazyk: SJ

Licona:

“Pekná poviedka :) Škoda, že autorka nedokončila pokračovanie...”

Portrét pro Bradavice

Autor: evi      Jazyk: ČJ

Salome:

“Povídku jsem četla dlouho, tak snad odpustíte i dlouhý komentář. V první řadě bych chtěla varovat čtenářky PWP povidek, které jsou bezesporu měřítkem kvalitní literatury: V povídce (tedy v románu) je čeština s minimem chyb, postupně se rozvíjející inteligentní zápletka, která není primárně sexuální, hlavní hrdinkou je žena (Fuj!), a, POZOR! ve vztahu s mužem – a to i psychologickém (!). Opravdu, úchylnost na úchylnost. Kam ten svět spěje, když se píše něco takového? Normální literatura přece zahrnuje jednu kapitolu (protože víc je nudné a soustředit se na to dokážou jen trapní intelektuálové), kde postavy jdou hned na věc a zbytečně nepindají (psychologie je dekadentní, a vůbec, kdo by se tím měl prokousávat - než dojde na věc) a jsou to samozřejmě dva muži (chlap a ženská, taková nenormalita..., i když, kdyby šli aspoň na věc, tak by se ta odporná bytost bez penisu dala ve fantazii předělat…). Navíc tam vůbec není popsané, co přesně dělali, kdoví jestli to vůbec dělat budou... (kdo by se prokousával tak daleko, to je pro srágory, a samozřejmě, kdo by chtěl číst HET – taková perverze). Jak to, že tohle vše nebylo ve varováních? Kromě toho tam úplně chybí vulgarismy – copak takhle mluví někdo normální? A teď vážně: Tento příběh patří jednoznačně mezi nejlepších deset, možná pět českých fanfiction a obstál by i ve světové konkurenci, pokud by jej byl někdo ochotný přeložit. Výborná byla faktorgrafie, hlavně (ale zdaleka nejen) teorie magie portrétů, perfektně to zapadá do kánonu a vysvětluje logicky konzistentně to, co se zdálo nelogické. Ale abych jen nechválila, pokusím se přes přetrvávající nadšení z právě dotčené povídky o objektivní kritiku: Po velmi vydařeném začátku je to místy pomalé – což ale zas pěkně vystihuje bezčasí každodennosti Bradavic. Prostředí a drobné historky autorka umí dobře, ale tohle zrovna není typ literatury, která chytí a nepustí. Tedy-začátkem jsem byla nadšená. Dobrý nápad, autorka hned vtáhla do děje. A pak nastalo čekání. A čekání. Čekání přerušované drobnými příhodami, které vůbec nebyly špatné, pokud by byly přerušované dějem. Pokud by se neopakovalo v nesčetných variacích stále totéž dokola. Chudinka Nat, které všichni ubližují, ona se neumí bránit, chová se defenzivně jak studentka s ředitelským napomenutím před vyloučením… přitom s geniálním mozkem, takže sama přijde na všechno, co se bude dít…, a nejen díky svým schopnostem (které mi nevadily, bylo to originální, přitom v rámci možného). Jenže… jednou když přijde na to, že by se nedivila, kdyby se něco stalo (o čem my a autorka samozřejmě víme, že se stane), to jde, snad je to i vtipné. Po druhé už nudné. Potřetí trapné. Na druhou stranu, když to čekání skončilo, tak to bylo... ano, autorce se nakonec podařilo mě donutit trávit nad svým příběhm více času, než jsem si mohla vzhledem k práci dovolit :) Jestli je Nathalie Mary Sue? Určité rysy MS určitě má, myslím, že si je uvědomovala i autorka, když na dotaz po jejím vzhledu odpověděla: „To byl pokus nedělat z ní hned na začátku typickou Mary Sue (u kterých autorky hned v úvodu popíšou jejich bezchybný, zajímavý vzhled“. Jenže Mařenku přece nedělá jednotlivý popis, ale celkové vyznění. Nat samozřejmě řadu rysů Mařenky nese, ale v únosné míře. Myslím ale, že hysterická reakce na MS není na místě. Stal se z ní téměř strašák, přitom je to z psychologického pohledu naprosto pochopitelná věc, a jsou mnohem větší spisovatelské hříchy. Osobně dám přednost povídce psané dobrým jazykem, s IC charaktery a logickým, inteligentním příběhem, který se dotkne srdce, s hrdinkou, která má zvláštní schopnosti, než něčemu, co se snaží o originalitu za cenu nelogičností v prostředí i psychologii. (Nebo dokonce něčemu, co místo příběhu předkládá JEN vulgární popis sexu.) Samozřejmě by si ale autor měl dát pozor na to, aby jeho originální postava nestrhávala příliš pozornosti – tedy není důvod, aby se o ní všichni tolik zajímali, tohle mi tam zpočátku jeJího pobytu v Bradavicích trochu lezlo na nervy. Rozpačitá jsem byla z originální postavy učitele OPČM. Je poskládaná ze střípků odpudivosti, které spolu ale ne zcela seděly, respektive tuhle postavu jsem autorce neuvěřila, byl ve svém chování příliš nekonzistentní. Je zřejmé, že byl inspirován Lockhartem; od kterého se ale Riche autorka snažila čas od času odlišit – ale právě ty detaily mají za následek nekonzistentnost. Nelogické mi třeba připadalo, když se všem chlubil, že se setká s Popletalem – to je ale pro bývalého ministra naprosto normální, ne? On si nemusí dokazovat, že je víc, protože se vidí s ministrem. On byl ministrem. Možná tím ale chtěla autorka charakterizovat alergii Nat na Riche tím, že za vším hledá nekalé úmysly… ne, tahle postava se skutečně nepovedla. Je to paňáca, který šustí papírem. A teď budu nechutně moralistická – spisovatel má svou odpovědnost i za lidi, které ovlivní. Tím neříkám, že nemá zobrazovat svět, jaký je – jen u špatného chování musí být zřejmé, že je špatné, zejména, když jde o psaní pro děti nebo teenagery, což u fanfiction platí. Zobrazovat, že je normální se v každém – i docela malém – stresu uchylovat k silnému alkoholu, a líčit to tak, jak je to skvělé a ÚČINNÉ, je laciné, podbízivé a škodlivé. Jsme odpovědní za své činy, a i umělecké dílo je čin, který ovlivňuje okolí. A to platí zejména pro výborné příběhy, jako je tento – jinak řečeno, to, že autorka píše skvěle, je přitěžující, nikoli polehčující okolností. Výborné bylo vysvětlení vzniku mozkomorů, vysvětlování různých jevů jde ostatně autorce perfektně, to je její silná stránkai. A teď to bude vypadat, že nechválím, ale kritizuju - jenže u něčeho, co považuji za skvělé, více vynikne i to, co tak úplně skvělé není, respektive kritičnější jsem k těm, kteří mi za to stojí, snad mi to tedy Evi odpustí. Takže: Portrét pro Bradavice považuji za nadprůměrný, vlastně už profesionální román s naprosto originální zápletkou, silnými momenty, kdy mě nejednou Evi donutila téměř brečet, s výbornými detaily (hodně ale opravdu hodně detaily) z každodenního života Bradavic. Nepřeslazené, civilní, pozvolna a precizně logicky se rozvíjející příběh s dechberoucím závěrem. Výborně doplněný kánon, aniž by cokoli důležitého autorka změnila. Dala bych i více než pět.”

Rich Bitch

Autor: Tea      Jazyk: ČJ

Slovanka:

“Patří mezi mé oblíbené Frerard a autorka je užasná! :)”

Okamžik

Autor: Alice O´Really      Jazyk: ČJ

KalamityJane:

“Miluju ty charaktery a sílu příběhu.”

Cesta

Autor: Alice O´Really      Jazyk: ČJ

KalamityJane:

“Na tohle člověk (aspoň já) musí mít tu správnou náladu, Aliciny příběhy jsou neskutečně silné a musím si je dávkovat postupně.”

Česká trojka

Autor: Alice O´Really      Jazyk: ČJ

KalamityJane:

“Moje nejoblíbenější originální od Alice”

Zimní zjevení

Autor: Mats Christiana      Jazyk: ČJ

Zástupkyňa:

“Hodnotonie 3 to plne vystihlo. Zas len jedna romantika...”

Jedno malé...

Autor: Dahaka      Jazyk: ČJ

Benny:

“Soudcovské kladívko v zadku jako trest:)Ano, moje dušička je nadšená z povídky o lehkém S/d vztahu.Ještě!:D”

What's your Patronus?

Autor: Emily      Jazyk: AJ

Zástupkyňa:

“Vlk. /Tak ako som si predstavovala po cely cas :)/”

Cesta

Autor: Alice O´Really      Jazyk: ČJ

Slovanka:

“...”

Česká trojka

Autor: Alice O´Really      Jazyk: ČJ

Slovanka:

“Vždy je člověku líp, když není sám. Ve třech je to ale ideální.”

Okamžik

Autor: Alice O´Really      Jazyk: ČJ

Slovanka:

“Nezapomenutelné.”

Elysejský klíč

Autor: Alice O´Really      Jazyk: ČJ

Slovanka:

“Od autorky jsem přečetla všechno, včetně Elysejského klíče. A ten jsem četka společně s tím, jak ho autorka vkládala, takže jsem každý týden netrpělivě čekala. Knihu mám doma. To vše, myslím, mluví samo za sebe.”

Tak copak nás trápí?

Autor: Lord Roderik Galant      Jazyk: ČJ

Slovanka:

“První díl byl úžasný svou tajemnou atmosférou a neuvěřitelným umem autora, a to říct věc obyčejnou naprosto neobyčejným způsobem. V dalších dílech jsem se ale ztrácela a nějak se to zcela přesunulo ze zamilované do sexuální četby.Ta je taky pěkná, ale vedle veterináře a roztomilých pejsků vypadala až moc šukózně.”

Tactics

Autor: Morgana Ehran      Jazyk: ČJ

Benny:

“Přečteno všech 16kapitol, které jsou volně k dispozici.Nejsem z toho nadšená jako ostatní.Jde o slušnou detektivku v jejím pozadí se L i Light snaží přečůrat jeden druhého.Navíc ta hra na procenta, nepřijde mi to jakkoli zajimavé.3-4, vracet se k tomu nebudu.”

What's your Patronus?

Autor: Emily      Jazyk: AJ

Benny:

“Spokojená uplně nejsem, je to typově jako testík z Brava, nad výsledkem budu hloubat.Vyšlo mi dvakrát to samé.P.S.Dolores bych opravdu ledvinu nevěnovala:D”

100 slov

Autor: lumos      Jazyk: ČJ

Fleur Tera:

“na Pohřeb tak skoro nezabudnem..”

Because he's worth it

Autor: Banane-cuite      Jazyk: fanart

Fleur Tera:

“skvelé :D”

Brumbál je teplej

Autor: Nelien      Jazyk: ČJ

Sectumsempra:

“to je tak nechutne kycovity, az je to svym zpusobem vtipny...”

Clones are useless

Autor: RingGreen      Jazyk: fanart

Sectumsempra:

“:D:D:D”

He Named His Albus Severus?

Autor: acatnamedeaster      Jazyk: fanart

Sectumsempra:

“awesome :)”

Because he's worth it

Autor: Banane-cuite      Jazyk: fanart

Sectumsempra:

“LOL :D souhlas s autorkou...”

|< 10 11 12  >|