Povídky čtenáře/čtenářky Nymphilia1
z fandomu Harry Potter

10 důkazů, že Draco Malfoy miluje Harryho Pottera

Odkaz | Autor: Tyra Hawking | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: HP/DM | Rating: | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 1
Shrnutí: Harry začne přesvědčovat Draca, že je do něj Draco zamilovaný. Má dokonce deset důkazů, kterými hodlá Draca přesvědčit. A Draco je zvědavý, chce si je vyslechnout a pak se jim samosebou vysmát.
Klíčová slova: drarry


A budeš můj

Odkaz | Autor: Spirit | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry/Draco | Rating: | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 14
Shrnutí: Harry se pokusí otrávit, ale Draco ho najde a z merlin ví jakého popudu se o něj postará. Harry ale ztratí paměť a až ji znovu získá, nebude z nejšťastnějších. Povídka o hledání cesty...
Klíčová slova:


Albus ex machina

Odkaz | Autor: ygritte | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter, Draco Malfoy, Severus Snape, Albus Brumbál, OC, Hermiona Grangerová | Rating: 18+ | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 20
Shrnutí: Příběh začíná po válce v Bradavicích. Harry působí jako učitel Obrany proti černé magii a Severus Snape právě oznamuje, že si hodlá vybrat několikaměsíční volno pro svůj výzkum. Harryho radost z odchodu neoblíbeného kolegy rychle zakalí zklamání. Na lektvaristovo místo nenastupuje nikdo horší než Draco Malfoy. Draco Malfoy, který si z nějakého důvodu příliš libuje v dvojsmyslných narážkách.
Klíčová slova: Post-war, Drarry


Draco+Harry | You were a kidness

Odkaz | Autor: Malfoyinmyheart4ever | Fandom: Harry Potter | Jazyk: fanvid | Postavy: Harry Potter/Draco Malfoy | Rating: přístupné | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 0
Shrnutí: Fanvideo
Klíčová slova: Fanvideo, Drarry


Dracovo přiznání

Odkaz | Autor: Céilidh Clemens | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter; Draco Malfoy | Rating: | Slash: ne | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 1
Shrnutí: Draco musí něco Harrymu nutně říct.
Klíčová slova: komiks


Elysejský klíč

Odkaz | Autor: Alice O´Really | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter/Severus Snape, Albus Brumbál a další | Rating: 18+ | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 38
Shrnutí: Můj příběh začíná na posledních stránkách šesté knihy. Jednoduše si neumím představit, že by Harry poslušně čekal ukrytý ve stínu, zatímco vyčerpaný a zraněný Albus čelí Smrtijedům…Zásadní prohřešek proti světu paní Rowlingové je ten, že v Elysejském klíči jsou všichni o jeden rok mladší. Důvod je prostý – domnívám se, že kouzelník dosáhne plnoletosti v okamžiku, kdy se jeho magie ustálí a on se tak ocitne na svém magickém vrcholu; protože respektuji hranici plnoletosti 17 let a současně potřebuji, aby plnoletý byl až po absolvování sedmého ročníku, v mém příběhu nastoupil do Bradavic o rok dříve. Ostatní odchylky, velké, malé, úmyslné či neúmyslné, mi snad laskavý čtenář odpustí. Je tedy počátek června 1996, Albus Brumbál právě vypil smrtelný jed chránící viteál, Severus Snape, vázaný Nezrušitelným slibem k Narcisse Malfoyové, za ním spěchá na astronomickou věž a Harrymu chybí necelé dva měsíce do šestnáctých narozenin… Podrobnosti k vzniku a významu povídky pro český fandom jsou na Fanpolis: https://fanpolis.fandom.com/cs/wiki/Elysejsk%C3%BD_kl%C3%AD%C4%8D
Klíčová slova: snarry, dobrodružství, po šestém dílu

FemmeFragile:
“Tak už došlo i na mě. Dlouho jsem se Klíči bránila, odrazovala mě jeho značná popularita, která často napovídá, že se dané dílo nebude líbit mně, věčnému rebelantovi proti proudu. Ale Klíč mě naštěstí v tomhle ohledu zklamal – dost možná mě chytly jiné pasáže, než co jsem četla, že se líbí ostatním, ale podstatné je, že chytly. Ano, někde se Klíč trochu opakuje a sklouzává k patosu – v podstatě nejzajímavější je pro mě zhruba prostředek, kterým by to pro mě mohlo končit, protože ten mě z Klíče dojal nejvíc. Dokola omílané začne po čase trochu nudit. Ale naprosto mě naopak nadchly filozofické pasáže, v nichž se podle mého ne tak skromného názoru dá najít hodně životní pravdy, navíc člověk musí žasnout nad slovními spojeními, obraty a úžasnou slovní zásobou, kterou autorka v těchhle filozofických pasážích, jež dalece přesahují obyčejnou „vztahovku“, používá. Právě tyhle pasáže spolu s popisem brutálního mučení, ve kterém je Alice opravdu úžasně vynalézavá (a rozhodně se nebojí nechat postavy pořádně trpět, nepromíjitelná vražedná kletba je oproti čemukoli jinému z povídky vlastně absolutně milosrdná dětská říkanka), jsou na téhle povídce podle mého to nejhodnotnější. To a skutečnost, že si na Klíči každý může najít to své – někdo jde po příběhu, chce vědět, jakým způsobem si autorka poradila s kánonem, jak hodlá zlikvidovat Voldemorta atd. Někdo jde po intrikách, zajímají ho vztahy mezi postavami a dialektika dobra a zla. Pak tu určitě bude celý zástup těch, kteří přišli na dlouhou, pozvolnou vztahovku a kvalitně napsaný sex. A někomu ke štěstí stačí, že si během četby mohl poznamenávat pasáže, které v něm něco zanechaly, k nimž se chce vracet a znovu a znovu nad nimi přemítat, protože na ně nestačí jen jedno čtení, aby člověk pochopil. Jakkoli je v něčem povídka klišé, to, co je v ní výjimečného, dalece převažuje. V tomhle smyslu je ale délka tohoto opusu jho největší zhoubou – věřím, že leckdo se k těm nejlepším pasážím zkrátka ani neprokouše, vzdá to dřív, než se pořádně začte. Patnáct set stran je patnáct set stran.”
bedrníka:
“Abych si pořád dokola nemusela připomínat první kapitolu, když se mě lidi ptají, proč jsem nečetla EK: odpuzuje mě melodramatický sloh ("Srdce v hrudi svírala ostrá bolest. Tedy – pokud by tam nějaké srdce cítit bylo. Severus měl pocit, že mu v hrudním koši zeje ohromná, ledová díra."), nemám ráda AU, kde Snape nezabije Brumbála (akceptuju to u dobrých starých ff, nebo u hodně dobře napsaných, jako Rociino Spřízněni kletbou), vlastně se mi vůbec nelíbí, jak Alice pojímá Snapea - že má jakési nitrozpytné spojení s Brumbálem, tyká si s ním, ne ne ne, já chci Snapea osamělého, využívaného a pak hozeného Brumbálem přes palubu. Konečně, Snape pečující o zmučeného Harryho mě nijak nenadchává. Když už snarry, tak ať si ty role prohodí, Snape měl doteď nad Harrym navrch habaděj.”
jajafilm:
“Já nevím. EK není špatná povídka, ale tak nějak nechápou ty davy, které tuto FF vychvalují do nebe. Za mě je to takový lehký nadprůměr.”
l.enik.c:
“Moje první fanfiction ze světa Harryho Pottera. Vždy jsem se tomu bránila, jelikož Harryho Pottera absolutně miluji, ale stejně tak mám moc ráda slash povídky. Zároveň mě tak nějak vždycky mrzelo, že Rowlingová nedala ve svých knihách větší uznání Severusi Snapovi, a hlavně uznání Snapea, že se v Harrym zmýlil a ten není jako jeho otec. Tudíž jsem se po dlouhém zvažování rozhodla, řekněme, pro přečtení alternativního konce, který by moje srdíčko uspsokojil. Na Elysejský klíč bylo spoustu pozitivních ohlasů, tak jsem dala šanci právě jemu. A? Naprosté nadšení. Vztah mezi Severusem a Harrym byl krásný, pomalu plynoucí, tudíž uvěžitelný. Je sice pravda, že od kanonu se to odklání celkem dost, zejména tím, jak málo času Harry věnuje svým přátelům, který dříve svěřoval úplně vše, což se nějak vytratilo. Rovněž vztah se Siriusem je prazvláštní, ovšem toho já jsem nikdy moc nemusela, takže mi to ani tak nevadilo. Rozhodně se k tomu ještě někdy vrátím. Popravdě jsem měla co dělat, abych se k tomu nevrátila hned po dočtení posledního slova (to už by mě manžel asi zabil, jelikož jsem se týden nemohla od Elysejského klíče odtrhrnou :D).”
Mani Hindrich:
“Asi nejsem úplně klasický čtenář FF, rozhodně ne tohoto koutu. Přesto Klíč považuji za jednu z nejlepších knih co jsem měl tu čest číst (čtu hodně, klasiku, takže tam problém nehledejme :)). Klíč mi sedl svým částečně asexuálním/zdrženlivým tak i queer laděním. V době, kdy láska je silně zneužívané slovo, v diskuzi kolem vztahů kraluje ubohý humor o nevěrách a hrubost obecně je společností prostoupená imho daleko víc, než po revoluci, je čtení Klíče oázou a blahodárnou expedicí do světa, kde pocity nejsou jen slabostí a citlivost nevýhodou v ekonomickém procesu. Nemám takové nadání psát, ale dostalo se mi požehnání číst Klíč, ještě jednou bych rád poděkoval autorce. --- Kdyby se někdo z vás chtěl vydání Klíče zbavit (nepravděpodobné, vím), napište mi prosím mani@polyamorie.cz --- ps: Klíč sem četl před lety, na tento web narazil před hodinou :) škoda, že sem nepotkal víc lidí co to četli, mám pocit, že máme něco společného :D no min o čem mluvit, CZ/SK FF je malá komunita (ve které se navíc prakticky nepohybuji), určitě to má i své plus. Každopádně udělat sraz fanoušků Klíče by nebylo marné :)”
Kaszia:
“Jedna z nejlepších povídek, které jsem kdy četla. Přečteno za pár dní.”
DenDella:
“Trvalo mi docela dlouho, než jsem se odhodlala něco o Klíči napsat. Dílo s nejvíce hodnoceními...doporučované a známé...doprovozené stovkami komentářů. Sama jsem tomu tedy přikládala velkou váhu ještě před první kapitolou. Celé jsem to četla necelý měsíc, řekla bych, že jsem při čtení nijak nešetřila časem, ale nikam to nevedlo. Při čtení prvních 20 kapitol jsem lezla po stropě a trpěla. Snažila jsem se přijít na to, kde je to úchvatné skvělé dílo, které (dle komentářů) mění lidem životy. Čekala jsem na slash, čekala jsem na zábavu, čekala jsem na NĚCO. Ale nic se nedělo. Uběhly 2 týdny čtení a já jsem si začínala myslet, že čtu nějaký jiný Klíč. Až v posledních 10 kapitolách mě některé vyjádřené myšlenky nakoply a daly mi sílu číst dál. K ději se nebudu vyjadřovat, jen zmíním, že jedenáctiletá Lily mi byla pro mě ve slashi naprosto zbytečná, otravná a rušivá postava, která mi vážně lezla krkem. Nevím, co si o Klíči mám myslet. Dílo to bylo asi promyšlené, ale sebralo mi hrozně moc hodin života a že by bylo tak skvělé?? Může to jedna dojemná kapitola na konci a jedna půlkapitolová postelová scéna napravit? Je možné váhat nad známkou 5* a 1* v jednu chvíli? Nevím...po tomhle čtení nevím nic! Elysejský klíč pro mě zůstane největší záhadou v celém FF světě.”
Lorriet:
“Změnila jsi mi život Alice. Děkuji.”
jirza:
“...”
Makkakonka:
“...”
Daredevil:
“...”
Nymphilia1:
“-_-”
Ebibis:
“Tuto povídku řadím úplně mezi nejlepší díla. Naprosto fascinující příběh, dokonalá čeština.”
klara23:
““...””
SarahNara:
“Táto poviedka vo mne zanechala strašne silné pocity a keď som skončila po troch dňoch konečne, tak som nevedela, čo so sebou. Krásne dielo, ktoré rozhodne všetkým odporúčam prečítať :)”
JajinkaJajka:
“Dostala jsem se k fanfikcím díky Elysejskému klíči půjčenému od kamarádky a asi stačí, když napíšu, že to ze mě udělalo fanynku Snarry... není to dokonalé, ale je to opravdu svým způsobem vyjímečné, hlavně pojetím vztahu Harryho a Severuse... Taky se mi líbila postava Lily.”
ygritte:
“Výborná, dobře propracovaná povídka. Jenomže... nemůžu si pomoct, ale ten slash mi tam prostě absolutně nesedl - což je u mě div, protože jinak snarry zbožňuju. Jenže vztah mezi nimi mi přijde natolik otcovsko-synovský ("štěňátko"), že mi jakákoliv představa sexuálního kontaktu v téhle povídce připadala poněkud zvrácená (a ne v tom dobrém smyslu slova). Povídka je rozhodně nadprůměr, takže dávám za 4, jen to prostě nikdy nebude můj šálek čaje. Podruhé si ji nepřečtu.”
Popelka:
“Srdcovka. Díky tolikerým filosofickým otázkám a rovinám citu, které se autorce podařilo postihnout.”
Mr. Robot:
“Bohužiaľ, nezdieľam všeobecné nadšenie z tejto poviedky. Uznávam, že je skutočne originálna, no jednoducho sú tu veci, ktoré mi v nej veľmi vadia.”
Eihvaz:
“Přečteno jedním dechem, tři dny v emocionální bouři. Občas jsem prostě musela přestat číst a rozdýchat to, ale nikdy mi to nevydrželo víc jak pár hodin a musela jsem číst dál.”
Hachina:
“Elysejský klíč, příběh plný neskutečné bolesti, temného smutku a té nejhlubší lásky. Velké díky autorce za toto nádherné dílo.”
Vai:
“Toto je možné číst i znova a opakovaně to nezklame.”
Eigni:
“Moje osudová chyba byla ta, že Elysejský klíč jsem četla jako první snarry kapitolovku. Absolutně jsem si ho zamilovala, žila jsem tím, četla každou volnou chvíli a celé to zhltala. Po nějaké době jsem si ho přečetla znovu, klidněji, ale kouzlo tím neztratil. Úžasná povídka.”
Extasy:
“Takže zatím jsem zhruba v polovině, ale ráda se podělím o své první dojmy. Ano, nemůžu se od toho odtrhnout. Ano, dost často na to myslím, když zrovna nemůžu číst. Ano, nesnáším, jak moc mě to ovlivňuje, zvlášť ve chvílích, kdy bych měla být nohama na zemi a myslet na realitu! Co mi prozatím utkvělo v paměti je styl psaní, se kterým jsem se musela nejprve nějak sžít, ale vím, že je to mnou, jsem zkrátka na něco zvyklá, sama píšu úplně jinak, což se pak na autorovi dost podepíše, samozřejmě k jeho škodě :) Malou výtku mám k délce, už jsem s EK strávila hodně času a pořád toho mám ještě hodně před sebou a nevím, jestli to zvládnu, díky náporu emocí, které z toho sálají. Jednou jsem to chtěla i vzdát, ale k tomu se vrátím až po dočtení. No, snad to dočtu. Prozatím je to úchvatné, poutavé, neustále překvapující. Mám ráda tento pár, i když se k němu obracím jen sporadicky. Rozhodně nelituji ani jedné minuty, kterou jsem čtení EK prozatím věnovala, ačkoliv mne to stojí hodně duševních sil :) Dodatek: dočteno, dobojováno. Za pět, ale znovu už to asi nedám.”
lia:
“neuvěřitelná povídka. Vpůlce jsem ji musela přestat číst a vrátila se k ní až po velmi dlouhé době. Stejně jsem jí půlku probrečela. krásná povídka, ale některé csény už číst nechci”
Nel-ly:
“Hodně postav je dost OOC, je tam i spousta nesrovnalostí vzhledem ke kánonu a... je to úplně jedno. Téhle povídce jsem se vyhýbala hodně dlouho, protože Snarry... no ne, ani po přečtení něčeho tak skvěle napsaného, mě nic nepřinutí tenhle pár chápat. Ale vzhledem k propracovanosti a vysoké kvalitě s jakou je příběh vymyšlen, napsán i dokončen, nejde hodnotit jinak než na plný počet. Jsem ráda, že jsem se k tomu konečně dostala a užila jsem si každou kapitolu předlouhé "povídky", kterou jsem přečetla za pár dní.”
Rulie:
“ano, je to neskutečně dlouhé, ale stojí to za to - smála jsem se, plakala ... prostě všechno ... žádné snarry už nebude takové jako před tím. Jediné co si fakt neumím představit je pár Albus/Severus. To po mě opravdu nechtějte”
Renée:
“Povídka mne velice nadchla, nádherně se mi četla. :) Mohu ji číst stále dokola (mám jeden ze soukromých knižních výtisků) a nikdy se neomrzí. :)”
Houba007:
“...”
LiviaCullen:
“Bola to uplne najkrajšia poviekda akú som kedy čítala. Nevedela som sa od nej odtrhnúť a nevedela som prestať čítať. Táto poviedka sa nedá opísať slovami. Láska, ktorá bola medzi Severusom a Harrym bola najkrajšia a najsilnejšia akú som kedy videla a čítala. Moja najoblúbenejšia Slash poviedka, vlastne moja prvá... vrelo odporúčam všetkým. Som rada, že je poviedka písaná v originály v češtine a nie je prekladnaná. Poviedku to iba viac prikrášluje a zdokonaluje.”
itimich:
“Velmi zajímavý děj, který je propracovaný do detailů, autorka má velké nadaní pro vypraveni. Ale čeho sunna této povídce vážím snad nejvíce, je nádherná čeština!!! Po přečtení klíče jsem se vrhla na další povídku s úžasným dějem a malém jsem ji vzata jen kvůli velmi kostrbaté češtině, v porovnání s klíčem (doporučuji si dát po přečtení klíče oddechový čas). Četla jsem klíč podruhema určitě né naposledy!!! Smekám a klaním se.”
Cora:
“Tahle povídka se dělí o první místo v mém osobním žebříčku ff povídek. Hlubokosklon, Alice! Pocity, které ve mě tvůj příběh vyvolal, vyvolává a vyvolávat bude, je nad mé síly i nad můj um popsat. Jen v jediném dalším případě snarry tvorby jsem se dokázala dostat do tak hypnotického stavu, že jsem tímhle příběhem žila, zacímco realita všedního dne byla v mlze. A pokud náhodou z té mlhy vykoukla... zalila jsem jí bez problémů rtutí :-) Děkuji!!!”
lymmet:
“Pro mě jedna z nejúžasnějších povídek, vypravěčské schopnosti autorky jsou naprosto úžasně...”
wanderer:
“Už je to dlouho, co jsem Elysejský klíč dočetla. Každý pátek jsem netrpělivě čekala na další díl, který se mi pokaždé zaryl hluboko do srdce. A stále se k němu vracím... Alici hluboce obdivuju, za to co stvořila, za to kolik čtenářů svým příběhem pohladila na duši. Klíč tu bys hodněkrát opěvován a já souhlasím s každým slovem, osobně jsem na něm nenašla žádné nedostatky. Nechci porovnávat, každý příběh je jiný, ale zatím jsem neobjevila žádný, co by ve mně vyvolal podobné emoce. Děkuju”
KatherineE:
“Tahle povídka je jednou z nejkrásnějších. Osobně ji oceňuji hlavně po jazykové stránce, některé opisné charakteristiky jsou opravdu dokonalé. Příběh je komplexní a ukončený. Vím, že se k ní mohu vrátit v jakékoli náladě.”
Bottleofwine:
“Tato povídka se mi stala prologem do slashe. A musím přiznat, že si mě zcela podmanila. Každý pátek jsem počítala minuty do konce školy, běžela domů a četla, četla, četla... Elysejský klíč ve mně dokázal probudit neuvěřitelné množství pocitů a dojmů. Skláním se před Alicí, před jejím mistrovským dílem. Neboť se nejedná jen o jakýsi amatérský pokus - kterých je plný internet - pro mě je Klíč literárním dílem, které má vše, co mají mé oblíbené knihy. Závěrem se hodí podotknout, že jsem opravdu nemohla natrefit na lepší a krásnější povídku při svém nesmělém rozkoukávání v slashových vodách.”
Amarilli:
“Dostala som sa sice dost daleko, ale... neviem, nemala som nejaku chut sa do toho nutit a citat dalej. Ma to svoju cielovu skupinu, do ktorej ja osobne nepatrim. Dost sa to podoba RJŽJ, ktory som tiez nezvladla docitat, nie je to moja salka kavy... Harry mi tu pride totalne OOC... az to pekne nie je... je sice pravda, ze po tom tak strasnom muceni, ktore som precitala, (asi to mal byt nejaky teatralny naturalizmus.... neviem, kazdopadne som uz citala Naruby, a tak to na mna neurobilo nejaky dojem) je len logicke, ze sa charakter postavy zmeni. Napriek tomu si nemyslim, ze by to na Pottera z kanonu malo az taky radikalny ucinok. Povedzme si narovinu, Harry sa zacal spravat ako precitlivela Marianne Dashwoodova s PMS z otrasneho braku, ktory som sa taktiez pokusala docitat. Neuspesne. Zaklincovala to ta tienova magia, ktoru vsetky obdivovatelky uzasne inteligentneho (igelitentneho :D) GaryStu Pottera tak velmi milujeme. To, co ma dorazilo, bola jeho nasledna zbabelost, samotny strach z vyslovenia mena Voldieho... akoze... to bolo myslene seriozne? Co sa tyka... v podstate Potterovho... Stockholmskeho syndromu (hej, viem, ze Sevie neuniesol Pottyho, ale nenapada ma lepsi nazov pre vysvetlenie zrodu akychkolvek citov) vo vztahu k Severovi... nejako som to nepobrala. Dva body, ktore tomuto dielu davam, su za snahu drzat Severa IC, i ked to bolo marne, ale snaha tam fakt bola... a za neobvikle ukazanie Lily... nikdy som sa nestretla s nicim podobnym... vracat sa k nemu vsak uz nemienim.... nikdy. It is all my message. Finish.//edit//Prehodnocovala som velmi dlhy cas svoje postoje, zamyslala som sa nad svojim hodnotenim a nedalo mi, aby som sa mierne nepoopravila. Hodnotenie zvysujem o bod. Dovodom je silne rozpracovana zapletka. A hoc sa mi nepacila, uznanie si zasluzi, pretoze, ako sa hovori, sto ludi, sto chuti... mne to sice neprislo na chut, no mnohym ludom ano.”
Mariella:
“Úžasná povídka. Jen ze zkušeností ostatních vím, že není dobré ji číst jako svou první Snarry, protože vaše nároky stoupnou tak vysoko, že vše ostatní - ač dobré - vám stačit nebude.”
Silvia.Feroceta:
“Prostě úžasný...”
terkacarodejka:
“docela fajn 3/5”
Zuzi:
“---”
KalamityJane:
“Můj vztah ke Klíči se nedá shrnout na pár řádků. Jsem vděčná, že jsem si tohle dílo mohla přečíst, je to láska navždy.”
bwews:
“až se mi bude chtít..”
Aswalka82:
“--”
Irwin:
“Alice naše drahá, napiš nám ještě něco takového, má druhá fanfikce, mám doma knihu, neskutěčně silný, hrozně sem ji prožívala, četla sem dlouho do noci, teda spíš do rána, pak sem se celý den těšila až budu moct zase číst, některé scény mi celý den zlepšovaly náladu, ale trochu mě mrzí,že jsem propásla ty pátky, kdy byl vydávaný kapitoly, ostatní autorčiny díla se mi taky moc líbila :)”
IfBrooks:
“Jedna z nejlepších povídek ve fandomu HP, nejlepší snarry jaké jsem četla.”
Usmevava_Barush:
“.”
Ostravanka:
“q to nee :(”
kattyV:
“Skutečně výborná povídka s nesmírně silnými momenty. Našla bych i pár výtek (skutečně nemohl Harry alespoň sem tam prožít klidný den?), ale celkově ty silné momenty převládaly - skvostný popis Harryho vyrovnávání se s pocitem vlastního selhání, výborné ironické špičkování mezi Harrym a Dracem (Draco se tady vůbec dost povedl), silné okamžiky kdy se probudí magie sounáležitosti, celková poetika povídky... Možná to není naprosto čistých 5 bodů, ale hybí jen docela malý kousek.”
Kayra:
“Jedna z mých prvních snarry fanfikcí... četla jsem jedním dechem, knihu mám doma a opakovaně se k ní s láskou vracím. Zejména ve chvílích, kdy můj vztah vypadá, že je v troskách a potřebuju připomenout, co je to láska a naděje :) Anebo se jen chci zasmát některým neuvěřitelně vtipným dialogům, kterých není mnoho, ale o to lepší a zábavnější jsou. Nádherné dílo, děkuju, Alice :)”
Slovanka:
“Od autorky jsem přečetla všechno, včetně Elysejského klíče. A ten jsem četka společně s tím, jak ho autorka vkládala, takže jsem každý týden netrpělivě čekala. Knihu mám doma. To vše, myslím, mluví samo za sebe.”
jesssnape:
“...”
l.terka:
“:)”
xinef:
“Je to už nějaká doba, co jsem ho četla. Neplánuji ho číst v nejbližší době znovu. Líbil se mi, ale zároveň tam byly i nějaké věci, které mě moc nebraly. Nejsem moc velký příznivec imaginárních mentálních světů a tady těch věcí kolem zákoutí lidských myslí a jejích tajných komnat. Ani ta komunikace bez slov, na způsob telepatie mě nefascinuje. Ale protože jsem to přečetla od začátku až do konce, určitě to nebylo tak špatné. Ano, občas mi tam chyběly jiné postavy. Bylo tam až moc Severuse a Harryho. Vlastně jenom oni dva. A Albus. Jinak měla autorka hezký styl vyprávění, originální nápad, nádherně promyšlený svět a zákoutí lidské mysli. Objektivně je to velmi kvalitní dílo, co se týká autorčiny představivosti, kvality psaní i vyprávění.”
Desire:
“Přijde mi opravdu těžké ohodnotit tuhle povídku,. protože jsou prostě věci, na které slova nestačí. Na začátku se dostat na samotné dno, plné bolesti a zoufalství. Pomalu se škrábete na horu,. A když se tam ocitnete, uvědomíte si, jaké to bylo dole. A nepřejete si nic jiného než se vrátit zpět. Miluji tuhle povídku. Můžu s jistotou říct, že je to jedna z nejlepších povídek a dokonce i knih které jsem kdy četla. Děkuji ti a Alice ,. za klíč, který jsme pak každý našli v sobě,.”
TruTru:
“Elysejský klíč je pro mne mezi fanfikcemi stejně osudový, jako mezi originálními příběhy Malý princ. Srovnávám ho s ním, protože je pro mně stejně nezapomenutelný, výjimečný, poetický, hluboký a věřím, že nikdy nepřijde den, kdy bych se jej nabažila. S každou větou se mi před očima odehrával živý a barevný příběh plný melancholie, radosti a nekonečně silné lásky. Vztah, který Alice Harrymu a Snapeovi darovala je tak výjimečný, že se nemohu rozhodnout, zda jim ho víc přeji, nebo závidím. Rozhodně mu zcela a naprosto věřím. Děkuji Alici, že něco tak půvabného vypustila do světa.”
sisi/ctenar:
“Mohu říct, že přes veškerou skromnost je samotinká Alice klíčem, ale není sama. Nikdy nejsi sama.”
Casiopea:
“Teď jsem normálně zpanikařila. Já ještě nedala komentář ke Klíči?! Jako fakt?! Nebudu psát padesátiřádkové vyznání, protože komu by se to po mně chtělo číst, že? Takže jen... Elysejský klíč pro mě ještě nic nepřekonalo a moc bych se divila, kdyby se to v budoucnu změnilo. Nic jsem nečetla tolikrát (včetně "skutečných" knih) a nic mě ještě tak nezasáhlo jako Klíč. Stejně jako u kánonu mi hlava nebere, jak někdo dokáže napsat tak úžasně košatý příběh, aniž by se mu rozpadl pod rukama. Spousta probdělých nocí, 78 posmrkaných kapesníků, spousta nádherných scén a replik, které si opakuju, když je mi nejhůř. A nesmím zapomínat ani na tu drobnost, že jsem díky Klíči začala psát FF na HP. (Je samozřejmě diskutabilní, jestli to patří do výčtu v kolonce PŘÍNOSY :D). Kurník a to jsem chtěla napsat jen kratší komentář. Dodám už jen to, že tady jsem se zamilovala do Severuse. Neodvolatelně. Hluboce. Šíleně. Teď už jen přidělím desítku a... Aha, tak ono se dá hodnotit jen pětkou? :) Co se dá dělat. :D”
Pansy:
“Povídka mne velice nadchla, doporučuji :) Mohu ji číst stále dokola (mám jeden ze soukromých knižních výtisků) a nikdy se neomrzí. :)”
Akae21:
“Na tuhle povídku jsem narazila náhodou v době kdy jsem ani nevěděla co je slash a že něco takového vůbec existuje. Přečetla jsem jí jedním dechem a místy i brečela, což se mi normálně nestává. Od doby kdy sem klíč četla poprvé jsem se k ní už několikrát vrátila a rozhodně ne naposledy. Dostala mě a až díky ní jsem se začala zajímat o FF a taky slash.”
Potkanice:
“...”
Richenza:
“Nečtu obvykle slash - nerozumím mu, nechápu jej. Jenže tenhle příběh je skvěle napsaný, řekla bych, že lépe napsaný, než vymyšlený. Neskryje inspiraci jiným velkým, byť poněkud rozvleklým a nastavovaným dílem ze zahraniční fanfiction, ale to není na závadu. V této souvislosti oceňuji, že Alice byla stručnější, byť některé záplekty byly snad trochu zbytné. Možná to bylo až příliš cituplné, až příliš nervydrásající, teorie magie až příliš mimo původní rámec, ale to vše lze akcptovat. Rozhodně autorka dodržela svou vlastní logiku magie i psychologie postav, podařilo se jí několik nesmírně silných scén, ke který se vracím, a celkově se jí podařilo stvořit silný nezapomenutelný příběh. Nejvíc osobně oceňuji zvláštní poetičnost jazyka, naprosto originální a krásnou - její obraty byla pro mě rozkoš číst. Erotika možná až příliš explicitní - zejména ke konci, ale po tom přešlapování a oddalování to bylo skoro úlevné. Chybělo mi tam tápání a přemýšlení Harryho o tom, že je homosexuál. Takže - není to bezchybné, ale co je bezchybné? I s těmi chybami je to výborné a vřele doporučuji.”
Lucie:
“Krásný příběh beroucí dech, krásná čeština, napětí.... podle mého názoru jedna z nejlepších FF.”
T_nule:
“Naprosto mi to vzalo dech...”
yoshiko:
“Jen se musím přidat ke kladnému hodnocení. Autorka nejenže dokázala napsat skvělý příběh, který nás nutí zamyslet se nad sebou samým, ale také to skvěle doplnila hudbou, která jen skvěle doplňovala příběh. Taktéž jsem nemohla odolat ke koupi této knihy, když to sama autorka nabídla. Možná tam jsou nějaké chyby, ale to nejvyšší hodnocení stejně dám.”
Benny:
“Tohle je třetí přepisování komentáře a to nejsem fanoušek tehle fanfikce.Ach Lanevra na mne nebude pyšná, ale jako na tupého Nebelvíra se svědomím, na mne nemá ještě ten správný vliv.Za snahu 1.”
Teri:
“Kdybych si měla vybrat jen jednu povídku, byl by to Klíč. Nikdy jsem nečetla nic, co by se s ním dalo srovnat. Vždy mě pohladí na duši. Nikdy nezapomenu, jak jsem každý pátek nedočkavě vyhlížele ne kvůli víkendu, ale hlavně proto že přibude kapitolka Klíče. Děkuji Alice za to co jsi stvořila. Věřím, že jsi se svým příběhem dotkla spousty lidí.”
Lyra:
“Vše jsem k EK řekla už jinde. Tady stačí napsat prostě: NEPOPSATELNÉ.”
yaweena:
“Přečetla jsem si značnou část dalších komentářů a místy jsem žasla. Jednička na hodnocení pro povídku o několika stech stránek, jejíž příběh s hloubkou, spádem a téměř dokonalou detailností předčí valnou většinu světových autorů? Nějak tomu nedokáži, nechci uvěřit. Už kvůli té rozsáhlosti a smyslu, který se neztrácí (což se u většiny dalších autorů stává). Ale každý má právo na svůj názor, to je fakt. Jen přemýšlím, jestli četli celý Klíč a skutečně pochopili jeho poselství. Klíč, ta nádherná povídka, nejkrásnější knížka... Je dokonalý. S údivem jsem po několikátém přečtení došla k tomu, že nejen romantická a citová stránka je důležitá. Ty vtipné momenty, které střídají ty špatné a bolavé... Vyváženost je dokonalá. Nečetla jsem nikdy příběh, který by dokázal být tak vtipný (Alice má naprosto neskutečný smysl pro humor, a s ní i její postavy, i když to ony samotné možná ani neplánují). U většiny knížek a příběhů se zasměji v průběhu jednou, dvakrát, A u Klíče střídavě brečím skutečně a brečím smíchy každých pár minut a po dočtení jsem schopná dojít k naprostému klidu s tím, že dokud mám Klíč, je všechno v pořádku. Klíč je úžasné dílo, nejkrásnější možný konec HP, pro mě jediný. Vlastně už si ani nepamatuji, jaký přesně je ten skutečný, protože ho Klíč vystrnadil. Tahle povídka má jen jedinou chybku na kráse, tak velkou, že se mi z ní chce skoro brečet. Jak mám ještě někdy věřit vlastní lásce, když vím, že TAKOVÁ nikdy nebude? Alice napsala o tom nejkrásnějším a nějak už nezbývá na uvěření, že by mohla být skutečnost krásnější. Jak by mohla?”
Mandelinka:
“Rozhodně výjimečná a za přečtení stojící věc.”
vladous:
“Nádhera :-)”
Babu:
“Není to dokonalá povídka, našlo by se tam spoustu chyb. Ale nejde hodnotit jinak než nejvyšším možným ohodnocením za tu hloubku, co v sobě ukrývá. Naprosto souhlasím s Nerlou, která vystihla to, co já se jen pokouším říct.”
Licona:
“Každý môže dať len toľko, koľko má... Silný príbeh :)”
Memorin:
“k přečtení, ačkoliv pár Severus/Harry v lásce nemám”
Lucyas:
“Krásné dílo od báječné české ff spisovatelky. Jsem moc ráda, že mi bylo doporučeno. Určitě se k němu zase někdy vrátím a můj prožitek z toho nebude ani o kousek menší než teď. Rozhodně vzkazuji autorce, ať pokračuje a píše dál. Nicméně se tam vyskytlo docela hodně přebytků a pár nedostatků. (A taky si neodpustím zubaté cimbuří, které mě poslalo do kolen =D) Nejhorší ze všeho bylo překousat prvních pár stránek, kdy jsem to vypnula a asi až na osmý pokus se mi to podařilo překousat (smála jsem se téměř všemu)....a potom později si uvědomit, že už jsem na poslední stránce a je konec, víc nebude. A naopak, podle mně nejlepší bylo krátké mezidobí, kdy Severus odolával Harrymu a pomalu mu podléhal. To mohlo být klidně i více rozepsané =D. Celkové hodnocení....no, od začátku do konce se body přidávaly. A přidaných bylo o hodně více než ubraných. Alice je jedna z nejlepších českých autorek co znám. 3, 8 - Takže zaokrouhluji =)”
Adelaine:
“Tohle je bez diskuze výborně napsaná povídka. Vtáhne do děje, chytí za srdce, vyvolá ve vás tak silné emoce, až máte dojem, že to prožíváte s postavami. Brečíte, smějete se, bojíte se. Mylně jsem si myslela, že se k ní dokážu vrátit, ale ne, nedokážu ji přečíst znovu, přesto je to jedno z nejlepších, snad úplně nejlepší české dílo. Mně osobně tady vadil romantický vztah SS/HP (ačkoliv jsem zapřísáhlá Snarristka), daleko více by mi v tomto příběhu seděl jejich vztah jako Sevitus. Také nedokázala jsem v povídce uvěřit, že by Harry nebo Brumbál dokázali s účinkem použít smrtící kletbu. //EDIT: Po letech přečtenu podruhé a přiznávám, že mě tam hodně věcí štvalo. Takových těch drobností, které jsem si při prvním čtení při netrpělivém čekání, jak to dopadne, nevšímala. Vesměs platí vše předešlé, je to výborně napsané dílo, neuvěřitelně sugestivní, ale mně prostě moc nevyhovovaly postavy (hlavně Harry) a jedna taková osobní záležitost, takže snižuji hodnocení. Myslím, že pětek má Klíč i tak dost a pro mě zdaleka neznamená tolik.”
Mrmla:
“...”
Pinquin:
“Uchvacující příběh, charaktery postav propracované, vývoj událostí logický a uvěřitelný, příběh plný emocí a hlubších myšlenek, které ve čtenáři zanechají stopu i v reálném světě. Co oceňuji já, je autorka neservíruje holá fakta čtenáři, ale pomocí obrazů plných emocí a myšlenek jednotlivých postav buduje příběh. Najednou informace z prvních kapitol dávají smysl ději uprostřed příběhu a později. Slashové motivy neruší, nenásilně se rozvíjí na podkladě charakteru postav. Dlouho čtenář ani netuší, že jde o slash a později je to jen přirozené vyústění příběhu. Je to čtení, ke kterému se dá nejednou vrátit a vždy si něco nového člověk odnese. Pohádka o "Karkulince Nechci" je sama o sobě uměleckým dílem. Elysejský klíč mohu vřele doporučit.”
Lanevra:
“Sloh: Autorka má evidentně alergii na používání spojek. Její sloh je neuvěřitelně tvrdý, špatně čitelný a při čtení jsem potřebovala pauzy, kde jsem si musela přečíst jiné dílo, abych si vůbec připomněla, jak se správě myslí a mluví česky. S trochou nadsázky bych to nazvala znásilněním českého jazyka a celá první kapitola je souborem začátečnických chyb. Postavy: Jelikož se tam objevuje hlavně Snape a Potter, tak lze hodnotit nejvíc je. Potter je naprosto typickým způsobem OOC. Je ufňukaný, lítostiví, vyžadující neustále ujišťování, že ho někdo miluje a všeobecně se projevující, jako kdyby byl pubertální holka. A děje se tak už před jeho únosem, kdy už jen těch pár řádek stačilo k tomu, abych si od té doby v hlavě všechny jeho věty přehrávala v afektovaném tónu. Snape je tu také OOC a to opět typickým způsobem ve smyslu Garry Severus Stue. Neexistuje víc než tak deset kouzel, které by on nezvládl - a těch zbylých deset jistě zvládne Potter, protože on je neuvěřitelně mocný - a jen jedině on se může o Pottera postarat, protože je jednoduše neuvěřitelně trpěliví, ve své podstatě laskavý a tak všeobecně je to dokonalý partner pro život. Obsah: Všechno, co jsem zatím četla, je soubor na sebe navazujících klišé prakticky bez konce. Máme tady zbytečně extrémně zmučeného hlavního hrdinu. Hrdinskou záchranu jeho Vyvoleným. Prohlášení, že se ze svých duševních zranění nemůže hlavní hrdina vzpamatovat, aby to vzápětí dokázal během pěti stránek. Obluzení lektvarem. Propojení magických sil. Nesmyslné napadení mudlou, kterou slouží jen k tomu, aby se o zmučeného hrdinu musel jeho Vyvolený starat a aby Hrdina viděl svého Vyvoleného nahého. Afrodiziakální účinky lektvaru, způsobující trapnou erekci, kterou může vyléčit jenom Vyvolený... a pravděpodobně by se táhla klišé dál, až do nekonečně, pokud bych tu povídku dočetla až do konce. Závěr: Povídka je naprosto průměrné dílo, v první části výrazně inspirované povídkou Útočiště a psané velmi těžkopádně. Za normálních okolností bych tomu, co jsem četla, dala trojku, protože je ten obsah tak průměrný, až to bolí. Nicméně vzhledem k okolnostem a oblíbenosti, která mě přivedla k myšlence, že je to přinejmenším kvalitně psané, nemohu jinak, než to hodnotit za dva body. Možná, ale jen možná, kdybych k tomu přišla jako slepý k houslím, bez úvodní milovanosti celou českou slashovou scénou, tak bych byla ochotná tomu dát slabou čtyřku. PS: Od tohoto díla jsem očekávala jistou patetičnost, rozvláčnost a romantičnost, nicméně také originalitu a dobré literární zpracování, to, co jsem dostala je pro mne nefalšovaným zklamáním. Děsím se toho faktu, že jsem lidem tuto povídku doporučovala a tvrdila o ní, že by se jim třeba mohla líbit, v bláhovém domnění, že když se líbí tolika lidem - a tolika kvalitním autorům, jako je Patoložka, Kalamity, Tru nebo Casiopea - že to, i přes žánry, který mi nesedne, musí být kvalitní povídka. Nebo alespoň povídka dobře napsaná. Není to ani jedno z toho. Od této chvíle začínám doporučovat Tiru a Strom poznání. To jsou sice věci, které mne obsahem dokáží donutit úpět a tlouct hlavou do klávesnici, ale alespoň jsou dobře napsané. PPS: Ne, nežinýruji se hodnotit po 70 přečtených stranách, hlavně proto, že moje hodnocení naprosto nic nezmění a vyváží ho deset kladných, takže je to ve své podstatě jenom bezvýznamné gesto. PPPS: Povídku nedočítám dál ne z důvodů, že bych ji dočíst nemohla - přečetla jsem tolik skvostů tohoto druhu, že už sem absolutně rezistentní - nýbrž proto, že si až příliš vážím přátelství některých lidí, kteří EK milují a vím, že kdybych ho znala a vyjadřovala se o něm takovým způsobe, jak o něm teď smýšlím, tak bych o jejich přátelství mohla přijít.”
kami:
“Neoslovilo ma to prvý krát pri vlastnom čítaní a už vôbec ma to neslovilo po citovom vydieraní a iných podobách mailov od autorkinich "akčných" fanúšikov.”
Silvie:
“To je naprosto nádherné dílo. Fascinující... Děkuju, Alice.”
Cairo:
“Bez nadsázky nejlepší povídka, kterou jsem kdy četla. Nikdy jsem neviděla něco tak plného emocí a hlubokých myšlenek. Nejednou se mi stalo, že jsem se u stejné kapitoly nasmála i bez zábran rozbrečela, nejeden odstavec jsem si zapisovala, když mi rozsah myšlenky ukryté do dvou vět vyrazil dech. Je to příběh vztahu vyvíjejícího se od nutnosti, přes důvěru, přátelství až po pouto silější a osudovější než předurčení. A přiměl mě vidět Severuse jako nejvěrnějšího člověka, se kterým jsem se kdy v jakémkoliv literárním díle setkala. Ať se stane cokoliv, on vždycky přijde na pomoc. Vždycky. A úplně mě uchvátilo všechno kolem sálů vědomí a lidské mysli. Nemůžu jinak, než označit Elysejský klíč za mistrovské dílo a poděkovat Alici za mnoho inspirativních podnětů (a především za pohádku O Karkulince, která mi doslova učarovala :-))”
PinkSurikata:
“...”
delatrix:
“Skvělá povídka. Jen mi přijde trochu moc dlouhá. Ten konec mi přijde, ale neuvěřitelně smutný.”
Nerla:
“Jedna z nejlepší povídek, kterou jsem četla. Ne snad dodržováním reálií, faktů nebo stylu kánonu, ale svojí čtivostí a schopností manipulovat čtenářem. Nikdy se mi ještě nestalo, že bych musela u povídky potlačovat slzy, ale zdejší scéna se zpívajícími dětmi byla zkrátka příliš silná. Nádherné a ráda se vracím.”
Tintinka:
“Pár maličkých výhrad by se možná našlo, ale jako celek jednoznačně skvělé...”
ranchan:
“přečetla jsem to celý....... úžsný příběh, opravdu úžasný příběh.... já... nemám prostě slov. poslední 4 díly jsem snad jenom brečela. přes ty slzy jsem skoro nic neviděla. První díl mne odrazoval, ale když jsem se donutila ho přečíst a pokračovala... byla jsem odměněna. Toto dílo si zaslouží maximální hodnocení a možná i víc.”
Luna Snape:
“naprosto skvělé povídka rozhodně stojí za přečtení”
keishatko:
“túto poviedku si čítam stále..je krásna..vynikajúco spravená :) patrí medzi moje obľúbené a nikdy ma neomrzí prečítať si ju znova :D”
Sargo:
“Naprosto vyčerpávající čtení. Autorka umí fantasticky pracovat s emocemi. Též skvěle psát. Ano, mělo to hluchá místa, při té délce nemohlo nemít. Určitě má ale tato povídka zcela jedinečné místo v rámci české ff. Doporučuji :-)”
patolozka:
“Nádherná povídka - moc se mi líbí to vykreslení pocitů a atmosféry, zaměření se jen na ty dvě ústřední postavy. Touto povídkou jsem žila a budu se k ní vracet!”
Sectumsempra:
“jedna z nejlepsich FF vubec..dokonale!”
Velká_koule_chaosu:
“Rozhodně je to vyjímečná povídka. Alice píše neuvěřitelně osobitě, a jestli vydá někdy knížku, troufám si říci, že bude patřit mezi nejlepší a pro mě nejvzácnější v mé knihovně. Ovšem k povídce. Je až neuvěřitelně čtivá, dokáže v člověku vyvolat nával pocitů, které jsem jen stěží rozdýchávala. Několik stran mám popsaných citáty a úryvky z této povídky a to už o něčem vypovídá. Severus je zde bravurní, stejně tak Zmilozel(s každou další povídkou začínám tuto kolej milovat). Harry mě místy štval a Siriuse a Brumbálem bych nejraději zakopala do země. :) Přijde mi, že jsem se mnohdy z rozhovorů nedozvěděla to, co jsem se dozvědět měla a obecně zde byly velké skoky: jeden rozhovor úžasný, u dalšího jsem netušila, co mi chce tímto autorka sdělit. Celkově povídka úžasná, hodně mi dala, možná se k ní někdy vrátím, ale spíše ne. Už jen protože mi přišla strašně časově a citově vyčerpávající. :D Na závěr chci říci, že mně teda více oslovila od Alice povídka Okamžik, která – ať si kdo chce co chce kritizuje – stále pro mě zůstává zatím nejlepší povídkou co jsem kdy četla.( Ať žijou slaďáky!!! :D ) Hodnotím 4-5*”
Fleur Tera:
“Týmto príbehom som žila takmer celý týždeň. A nesklamal ma. Na slash nie som zvyknutá, no tu mi prišiel ako prirodzeným vývinom danej situácie. Bola by som sklamaná, keby sa tam neobjavil. Dej ma dostal. Neuveriteľná originálnosť, vtipné momenty, neskutočné repliky a hlboký príbeh. Tak to vidím ja. Veľa som sa nasmiala a ku koncu aj poplakala. A za to autorke ďakujem.”
René.K.:
“...”
belldandy:
“Toto je již třetí verze mého komentáře. :) Poněvadž jsem s napsaným nebyla spokojená, rozhodla jsem se to vyřešit šalamounky. Názorů je tu již víc než dost, ale pokud vás čirou náhodou přeci zajímá i ten můj, najdete ho zde: http://belldandy.webnode.cz/news/elysejsky-klic/ . Tam jsem totiž nemusela být stručná. A pokud si někdo jako Richenza klade otázku, proč autorka nenechala projít Harryho homosexuálním prozřením, autorčinu odpověď na tuto a několik jiných otázek, najde zde: http://belldandy.webnode.cz/news/alice-o%C2%B4really/ . Tím netvrdím, že musíte její stanovisko přijímat, zvedat nebo snižovat kvůli tomu hodnocení, prostě jen pokud se sami sebe ptáte, proč to tak Alice napsala - zde najdete odpověď. A omlouvám se za tu sebereklamu. :) // PS: Já nějak pořád nechápu, proč všichni vesměs mluví o inspiraci nějakým neurčitým dílem, jestli jde vážně o inspiraci sice nevím (skoro všechny hlavní FF zápletky se už něčemu podobají, proto si netroufám soudit), ale podobnost s FF "Rok jako žádný jiný" je u EK myslím zřejmá. A na vyslovení názvu "Rok" - nevidím nic uražlivého nebo neslušného. :D”
k.y.t.k.a:
“Moc se mi to líbilo.”
GwenLoguir:
“Veľa veľkých plusov a pár hlúpych mínusov - ale možno by to bez nich nebolo ono. A muselo to byť dobré, keď som to zhlta tak rýchlo napriek tomu, že to bol slash.”
Crystal:
“Dokopala jsem se k přeční po té, co mi tuhle povídky vychvalovala kamarádka. Četla jsem to dva týdny a nelituju. Zprvu jsem sice měla problém se začíst (nikdy, nebo aspoń na začátku, jsem snarry moc neobdivovala). Chvíli jsem si taky zvykala na nová odvětví magie. Ale potom už to se mnou šlo z kopce a já jsem zavislá! Perfektvní, dokonale promakaná povídka.”
Zuzule:
“Tohle mi naprosto vzalo dech!”
Gab:
“Páni, tato povídka mi vzala dech. Jednak délkou. Autorka si s ní musela dát velkou práci, tolik detailů a propracování, což velice oceňuji. Taktéž hlavně dějem, který vás do povídky vtáhne, pocity hrdinů prožíváte s nimi a nemůžete přestat číst (alespoň u mě to tak bylo :)). Povídku jednoznačně doporučuji.”
angie77:
“Zajímavý příběh... Dlouho jsem váhala, jestli se do něj mám ponořit, slashi obecně a páru HP-SS moc neholduju. Nakonec jsem ale pochopitelně neodolala a začetla se. A... nelituju:-) Protože tohle rozhodně je skvěle promyšlené dílo. Ačkoli se najde poměrně dost věcí, které mi tam neseděly. Jako třeba vylíčení Siriuse... nebo téměř absolutní vynechání Hermiony a Rona z děje... občas až přílišná melodramatičnost... nadužívání nitrozpytu a všech možných neznámých kouzel či lektvarů... A k té slashové rovině - zde se neubráním srovnání s Kamenem manželství - asi mi tam chybělo buď nějaké vysvětlení toho že "homosexualita je mezi kouzelníky normální" nebo takové to tápání a srovnávání se s tím, že se mi líbí někdo stejného pohlaví.”
Laonnelith:
“Jestliže žijeme proto abychom četli, tak Elysejský klíč je tu proto, abychom pochopili co je vlastně život.”
Blajzloch:
“Tato povídka vzbuzuje silné emoce. Řekla bych, že ti, co ji přečetli, se dělí na dva tábory - buď ji milují nebo zatracují. Já naskočila, když byla napsána cca polovina příběhu a mohu říci, že jsem na pátky, kdy autorka pravidelně přidávala, čekala jak feťák na svou dávku. Ano, patřím do tábora zbožňovatelů. Občas mi nějaký ten obrat vadil, či překážel. Ale to příběhu neubírá na jedinečnosti ani čtivosti. Zatím jsem nečetla jinou FF, která by mne doslova rozcupovala na kousky a udělala ze mne chvějící se rosol. Obzvlášť Princův příběh člověka chytil za srdce. Mohu jen doufat, že Alice jednou opět začne psát.”
K&K:
“Až když jsem přečetla Klíč poznala jsem, co to znamená DOKONALOST ♥”
SinamLlumi:
“Neobhajitelná rozvláčnot, nablblá "nová" magie, média, genemagické kódy (tuším, co autorka chce říct, ale i tak mě skosil záchvat smíchu), vyje... s mytologií, žonglování s latinskými citáty, Sirius zdravící Pax vobis... podle první kapitoly soudě, povídka bude určená pro nedovzdělané milovníky Dana Browna. ;) S.L. /// EDIT: Komentář upraven a bod přidán na přímou žádost autorky. Něco tak zoufalého jsem ještě neviděla... PS: Bell, jenom proto, že ty tu souvislost nechápeš, to ještě nemusí být blbost. :)”
Victoria:
“Už dlouho se tomu vyhýbám, ale já věděla, že neodolám...”
kripolik:
“HP FF už jsem přečetla hodně, ale tohle mi přijde jako půměr. Všude jsem o této FF slyšela chválu ale na mě už tam asi bylo moc akce. Celý příběh budil dojem, že pokaždé když se Harry vzdálí z bytu tak se něco stane. Harryho vztah k přátelům mi přišel až moc "chladný". Vůbec by neuškodilo kdyby občas proběhl nějaký klidný přátelský rozhovor mezi partou puberťáků. Vztah mezi Harrym a Severusem na mě byl až moc uspěchaný. V jedné chvíli Severus přemýšlí o Harym jako o chlapci ( "štěněti" ) a v další už ho líbá. Občas mi věty přišli trochu nesrozumitelné a taky mi vadila ta spousta nových pojmů a upravování jinak běžných kouzel jako "Perpetuum protego". Závěr? Je to hezká FF, ale četla jsem i mnohem lepší. Přečtení vás nezabije, ale já se k tomu vracet nehodlám”
Aha_Lucia:
“dlho som počúvala chvály na toto dielo a ešte dlhšie sa vo mne vzpierala nechuť ku slashu a tak som bezpečne odolávala. Včera ráno som si povedala, že sa na to pozriem. Veď, keby niečo, môžem to prestať čítať. Jediné, čo ma napadá po prečítaní, je pár prídavných mien: strhujúce, búrlivé, jemné, dychberúce, dokonalé a na viac hriechov sa už nepamätám.”
mariaa:
“Opět úžasné dílo (od autorky Alice se nedá ani nic jiného očekávat). Pomalu rozkvétající vztah mezi Harrym a Severusem je nádherně popsán a určitě se k této povídce v budoucnu vrátím. Bylo by to plných pět bodů nebýt posledních pár kapitol, které mě překvapivě přestaly bavit a silou jsem se jimi musela prokousat.”
zuzka25.3:
“Jedna z nejhezčích povídek, co jsem četla...”
beruska:
“Vyjmecnost, krasa a provedeni povidky srovnatelne s kamenem manzelstvi, jen pro nas ctenare tato povikda je dokoncena a z pera ceske autorky. Jeste jednou za tuto povidku dekuji”
Mája:
“Nejlepší povídka FF HP, jakou jsem četla a jistě ještě několikrát číst budu. Alice je genius ve vyjadřování pocitů jednoduchými slovy. Nezapomenutelné...”
Neferet:
“Tahle povidka se mi moc libila. Je jednou z nejlepšich jaký jsem kdy cetla. Zacatek se mi zdál trošku zdlouhavý, ale čím víc kapitol bylo tím lepší se mi povídka jevila, byla čím dál tím víc plná emocí.”
sandymathews:
“to si musím přečíst!”
ZJTrane:
“Je to nádherné dielo. Alicin štýl sa mi veľmi páči. Milujem jej original fic poviedky tie sú úplne dokonalé. Z HP som čítala už veľmi veľa dobrých vecí a toto patrí medzi najlepšie. Ešte sa k EK vrátim.”
Kate Mathews:
“...”
PinkElephant:
“Rozhodně se tu rýsuje jedna z nejlepších českých povídek.S každou další kapitolou je styl propracovanější a emoce hlubší. Mnozí možná budou hudrat nad vykreslením hlavních postav, ale mě zatím naprosto vyhovuje. Pokud je povídka tak kvalitní a invenční jako tato, nehodlám si stěžovat na případné nepřesné charaktery postav..ostatně od toho je to fanfiction.”
finde:
“jedna z nejlepších čs. slash povídek”
Istar Halabába:
“Začala jsem před časem číst, ale nedočtu, protože bych to nepochopila a nedocenila. Na to jsem moc jiná. Ale je to naprosto super.”
Jacomo:
“Podle mě jednoznačně nejlepší česká FF s pairingem Harry/Severus. Barevné obrazy, dokonalé zachycení atmosféry, nálady, pocitů a dojmů. Konečně uvěřitelný a realistický "Princův příběh". Konečně opravdu zlý Voldemort. Konečně skutečně hrdinský Harry. Konečně temný a zároveň lidský Snape. Konečně odůvodnitelně manipulativní Brumbál. Konečně smysluplné využití prastaré magie. Konečně správné finále známého příběhu, které by si měl přečíst každý.”
zmije:
“Pro mě je to bezesporu nejlepší ff, kterou jsem četla, ale nepředpokládám, že ji dokáže docenit každý. Skupina čtenářek typu "áááách, to bylo tááááák slaďoučké" se beznadějně ztratí už v prvních kapitolách, čtenářky typu "Pottera nesnáším za všech okolností" se ani nemusí obtěžovat otevřít stránky. Za pozoruhodné považuji komentáře k povídce: od prvních kapitol se na stránkách Elysejského klíče objevilo veliké množství komentujících a diskutujích čtenářů. Vzpomněla jsem si na výlevy mnohých autorek, které si různými způsoby vynucují komentáře. Jak je vidět, kvalita si své čtenáře a komentátory najde.”
Nade:
“Od začátku mě tahle povídka vzala u srdce a vydrželo jí to až do konce. Ne to škrtnout. Drží mě to pořád. Četla jsem ji už nekolikrát a ještě se k ní mnohokrát vrátím. Je plná tak silných emocí, že jsem nadšeně skákala, nebo se smála, a i na slzy došlo (i když nesnáším pomyšlení, že bych byla takový citlivka). Nic pro slabší povahy. Někdo tvrdí, že Severus je OOC, ale já si myslím, že nikdo vlastně neví, co všechno uvnitř něho děje a tady šlo hlavně o pocity a emoce, které sice Alice popsala, ale Severus je dal najevo jen zřídkakdy. A to je přesně ono. Přikláním se k tomu, že je to nejlepší česká FF slash povídka. Hlasuju všemi končetinami, které mám. Děkuji Alice...”
Akkarra:
“Bohužel se nemůžu ubránit srovnání s jinou povídkou se stejným námětem, ale bez milostné zápletky. A Klíč z toho vychází hůř. U něj jsem se bohužel v pozdějších kapitolách už do čtení doslova nutila, jen abych ho už měla z krku. Oceňuji autorčiny nápady a propracovanost příběhu, ale čím víc se blížil závěr, tím víc to pro mě ztrácelo jiskru, kterou jsem z povídky cítila na začátku. A jsou tu i další věci, které mě osobně vadily.”
assez:
“Zatím slušný adept na jednu z nejlepších českých povídek. ||| Domnívám se, že už názor nezměním. I kdyby byly v těch pár posledních kapitolách prvky, které mi nesednou, pořád má tato povídka svá prvenství. Například Princův příběh... K nenávidění milováníhodné. ||| Mhmh… jsem ráda, že takovou autorku česká FF poznala.”

Jeden večer na ministerstvu

Odkaz | Autor: Maeglin Yedi | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter/Draco Malfoy | Rating: 18+ | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 1
Shrnutí: Jeden večer. Jedna párty. Jedna úhlavní Nemesis. Spousta šampaňského. A Harry to všechno musí teď jenom přežít.
Klíčová slova: Drarry, sex, nehoda


Léto jako žádné jiné

Odkaz | Autor: Aspen in the Sunlight | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter, Severus Snape, Draco Malfoy | Rating: 12+ | Slash: ne | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 24
Shrnutí: Druhá část trilogie. Hlavní hrdinové během prázdnin mezi šestým a sedmým ročníkem. Změní se něco, když už budou konečně plnoletí?
Klíčová slova: Severus Snape otcem Harryho Pottera.


Lettered - Sečtělý

Odkaz | Autor: Dysperdis | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter/Tom Raddle | Rating: 18+ | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 14
Shrnutí: Všechno to začalo prostým dopisem… //Originál zde: http://www.ffdenik.cz/index.php?str=viewstory&tale=361
Klíčová slova: manipulativní Brumbál, zlý Brumbál, odplata, Hermiona proti Harrymu, Ron proti Harrymu, OOC


Lettered - v dopisech

Odkaz | Autor: Pir8fancier | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Draco Malfoy/Harry Potter | Rating: 18+ | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 1
Shrnutí: Draco píše zpočátku anonymní dopisy Harrymu.Povídka je 18+, protože i když jsou dopisy jednostranné, o erotické napětí v nich není nouze :-)
Klíčová slova: Drarry, dopisy, Epistolary Fic


Muž v Dracově posteli

Odkaz | Autor: Cyane Snape | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter/Draco Malfoy | Rating: 15+ | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 1
Shrnutí: Vánoční překvapení pro Lucia Malfoye.
Klíčová slova: humor, drama, Mpreg, AU, neovyklý způsob zabití Voldemorta


Nehoda

Odkaz | Autor: Danae | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: HG, SS, Paní N. | Rating: | Slash: ne | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 1
Shrnutí: "Zbloudilé kouzlo ho udeřilo přímo do prsou. Další, co si uvědomil, bylo, že stojí na všech čtyřech a – u Merlinova podělaného podolku – naštvaně švihá ocasem." Severuse Snapea potká nemilá nehoda. Naprosto neromantická, zato snad humorná povídka, která se účastnila Sosáckého klišé binga v kategorii "Bodyswap (výměna těl)".
Klíčová slova: Výměna těl, humor.


Nejlepší nepřátelé

Odkaz | Autor: AlineDaryen | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter/Draco Malfoy | Rating: 13+ | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 7
Shrnutí: Jedno špatně mířené zaklínadlo a Harry Potter se ocitá svému největšímu rivalovi blíž, než by si kdy přál. Ale Draco Malfoy už není tím, kým býval kdysi.
Klíčová slova: drarry


Rodinné vazby

Odkaz | Autor: xXDesertRoseXx | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter, Severus Snape, Potterovi, atd. | Rating: - | Slash: ne | Dokončeno: nedokončeno | Poslední aktualizace: 2014-07-06 | Počet kapitol: 76
Shrnutí: Jak se změní Harryho život po té osudné Halloweenské noci, kdy je označeno nesprávné z dvojčat Potterových za Chlapce, který přežil? Se silou, kterou nezná, starobylým proroctvím a Severusem Snapem, který ho prakticky vychovává, se to slibuje být přinejmenším zajímavé. Originál je zde: https://www.fanfiction.net/u/1777610/xXDesertRoseXx
Klíčová slova: Utlačování, Severus jako rodič, sevitus, severitus


Rok jako žádný jiný

Odkaz | Autor: Aspen in the Sunlight | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter, Severus Snape, Draco Malfoy | Rating: 13+ | Slash: ne | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 97
Shrnutí: Poté, co Severus Snape doprovází Harryho do Zobí ulice za nemocnou tetou, se jejich vzájemný vztah pomalu změní.
Klíčová slova: vztah otec/syn, dobrodružné, severitus, sevitus


Tajemství je ve vyprávění

Odkaz | Autor: Sakuri | Fandom: Harry Potter | Jazyk: ČJ | Postavy: Harry Potter/Draco Malfoy, Remus Lupin/Severus Snape | Rating: 15+ | Slash: ano | Dokončeno: dokončeno | Počet kapitol: 42
Shrnutí: Draco Malfoy, čistokrevný a zmijozelský princ, musí snést nepředstavitelné, když je napaden a pokousán Remusem Lupinem. Jak může po tomhle žít takový život, zvlášt když Potter stále do všeho strká ten svůj nevítaný nos?
Klíčová slova: vlkodlak