Komentáře - Říjen 2023

Stránky: 

Cti otce svého

Autor: starcrossed      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“PWP, které nemá s Nocemi v zásadě nic moc společného. :)”

Osvobození Sisyfa

Autor: StarCrossed      Jazyk: AJ

Haluzka:

“Osvobození Sisyfa mělo dokončit započatou epickou (zejména zpracováním) trilogii. Mnozí tvrdí, nebo spíše doufají, že vrcholem mělo být snad romantické a poklidné smíření Harryho a Severa. Já s tím nesouhlasím a možná právě proto vlastně oceňuji, že povídka zůstala nedokončená. Přesto uspokojivě spojila oba hlavní hrdiny zpátky dohromady a nám zbyl prostor pro to domyslet si vlastní závěr. Já jsem realista. A cynik. Nevidím, že by se Harry po pěti letech smířil s událostmi z Nocí, se vším, co na něm zajetí a fyzické, psychické i sexuální násilí zanechalo. Ne, není zlomený. Je rozbitý. Smířil se s vlastní sexualitou, ale zůstává zoufale zavislým na svém tyranovi. Nebo možná na své představě o něm. Snape... Ten je rozbitý od samého začátku. A pozor - oba si jsou vědomi toho, jak moc jsou v nepořádku. Jak moc je jejich vztah špatně na všech myslitelných úrovních. Snape vypadá s tímto stavem už poměrně smířeně ("A proč by tebou nemohl být TAKY posedlý?"), Harrymu to po střetu s reálným Snapem taky pomalu dochází. Je to špatně. Oni to vědí. Jejich okolí to ví. A já právě v tom přijetí toho špatného, nezdravého, obsesivního vztahu i jejich nelichotivých já vidím neuvěřitelnou sílu. Ta zvracená parodie na romanci, kterou nás autorka provází v průběhu celé trilogie nemůže končit klasickým happyendem. Končí, alespoň v mém světě, přijetím světa a života se vším tím hnusem okolo. A na nich dvou ulpělo opravdu hodně špíny. Bohužel, musím odebrat bodík za uspechanejsi a méně propracované vyprávění.”

All things nice

Autor: Ilikepears      Jazyk: AJ

bedrníka:

“Nic světoborného, ale trošku vtipu tam je.”

Invictus: Neporažený

Autor: StarCrossed      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“Povídku jsem četla dvakrát, podruhé jsem četla souběžně s Nocemi (a všem vřele doporučuji číst oba díly buď v těsném závěsu nebo právě souběžně). Díky tomu také nedokážu Invicta hodnotit samostatně, přesto se o to alespoň částečně pokusím. Naprosto chápu ty, kteří Invicta odloží pro přílišnou krutost. Ačkoli dílo postrádá, nebo minimálně silně obrušuje tolik konzroverzní monotónnost nocí, větší dynamika příběhu je daná brutální surovostí uzavřeného světa smrtijedů, kterému vládne Temný Pán. Invictus je Severovým pohledem na tři měsíce zajetí. Chaotičnost děje a zdanlivá nelogičnost chování postav z Nocí je pryč. Místo ní procházíme událostmi ve společnosti chladně kalkulující (a já se nebojím říct choré) mysli téměř génia, kterým se Snape v honbě za uznáním a později snahou ochránit vlastní i Harryho život stal. Invictus spojuje celé dílo v místy až nechutně (doslova) realistické psychologické drama s příchutí (i pachutí) sexu, násilí a obsese. Autorka je zjevně velice inteligentní a vzdělaná osoba. Mistrně si pohrává s mnohdy až filozofickými úvahami ohledně morálky či osudu a schopnosti jej ovlivnit, zamýšlí se nad podstatou hrdinství nebo sexualitou v kontextu místa i času a v neposlední řadě zkoumá lásku, její podoby i tenkou hranici mezi láskou, nenávistí, závislostí a obsesí. Pokud vám tento seznam přijde vyčerpávající, tak vězte, že jsem určitě na něco zapomněla. Ačkoli dej může působit monotónně, právě díky opakujícím se scénářům, kdy jsou ovšem jednotlivé repetitivní akty vyobrazeny neustále novým, neuvěřitelně kreativním způsobem. A právě díky oné ubíjející nudě je neuvěřitelně jednoduché pozorovat posun ve vztahu ústřední dvojice. No, posun. Na každý krůček dopředu připadají dva zpět, tři doprava a jeden úhyb v nahodném směru. Vypíchnout musím i fakt, že je to zjevně nejkanoničtější fanfikce, kterou jsem kdy měla tu možnost přečíst. Od Harryho a Snapea, přes Voldemorta, sestry Blackovy, Rona, Hermionu... až po Brumbála a domácí skřítky. Dokonce i Harryho zamilovanost do Ginny a Severova - říkejme i tomu laska - k Lili dokonale zapadají na své místo. Potlesk, prosím. Poslední věc, kterou nemůžu, ba přímo nesmím opomenout, je sex. Ne jen samotné sexuální scény, které jsou bravurně vykreslené ve všech myslitelných podobách, nebo lépe prožitcích, těch extrémně odporných i neskonale vzrušujících, ale i úvahy nad sexem, sexualitou a ošemetnou otázkou konsenzu. Sex tu není přehnaně dokonalý a i ty opravdu pozitivní a uvolněné scény občas končí nechtěným kopancem (komu se něco podobného nikdy nestalo nejspíš málo souloží). Autorka také rozlišuje mezi fyzickým a psychickým potěšením - nerozlišování těchto dvou věcí osobně považuji za velký nešvar mnoha "drsnějších" povídek, kde si oběti užívají znásilnění nebo se přes podobnou zkušenost jako mávnutím kouzelného proutku přenesou. Jako já vím, je to v podstatě porno a hra na znásilnění je oblibená fantazie, ale chápeme všichni ten rozdíl mezi hrou na znásilnění a znásilněním, že ano? Osobně bych hodnotila Noci na 4 a Invicta na 6 z pěti bodů, dohromady tedy jasná 5 (ačkoli v mém srdci stále nic nepřekonalo Čajovou ságu).”

Poslední z bratří Weasleyů

Autor: Julie      Jazyk: ČJ

bedrníka:

“Správně dojemná, a přitom nekýčovitá atmosféra. Povedené.”

Noci v zahradě Getsemanské

Autor: StarCrossed      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“Povídku jsem četla třikrát, z toho podruhé jsem ji nezvládla dočíst a potřetí kombinovala s Invictem. Naprosto chápu ty, kteří ji odloží pro přílišnou krutost. Nebo naopak rozvleklost a zdánlivou monotónnost. Ačkoli s druhou možností nesouhlasím, předem varuji případné čtenáře: čtení je dlouhé a vyžaduje čas, klid i určitě rozpoložení. Noci nelze číst samostatně. Ať už se rozhodnete číst je před nebo společně s Invictem, bez druhé poloviny by se čtenář ochudil o mnoho. Díky tomu také nedokážu Noci hodnotit samostatně, přesto se o to pokusím. Noci jsou Harryho pohledem na tři měsíce zajetí. Děj působí trochu chaoticky, postavy se rozhodují zdánlivě nelogicky. Jako by se autorka nedokázala rozhodnout, jaký by vlastně její Harry a Severus měli být. A přesně v tomto bodě o hodnocení povídky rozhoduje znalost druhé poloviny příběhu. Teprve Inviktus ukazuje, jak do detailu jsou Noci promyšlené a propracované. Každá zdanlivá nelogičnosti, chybějící nebo přebývající informace, slepá ulička... Všechno se spojí do jednoho monstrózního, dechberouciho a pro mě osobně děsivého a děsivě realistického díla. Autorka je zjevně velice inteligentní a vzdělaná osoba. Mistrně si pohrává s mnohdy až filozofickými úvahami ohledně morálky či osudu a schopnosti jej ovlivnit, zamýšlí se nad podstatou hrdinství nebo sexualitou v kontextu místa i času a v neposlední řadě zkoumá lásku, její podoby i tenkou hranici mezi láskou, nenávistí, závislostí a obsesí. Pokud vám tento seznam přijde vyčerpávající, tak vězte, že jsem určitě na něco zapomněla. Ačkoli dej může působit monotónně, právě díky opakujícím se scénářům, kdy jsou ovšem jednotlivé repetitivní akty vyobrazeny neustále novým, neuvěřitelně kreativním způsobem. A právě díky oné ubíjející nudě je neuvěřitelně jednoduché pozorovat posun ve vztahu ústřední dvojice. No, posun. Na každý krůček dopředu připadají dva zpět, tři doprava a jeden úhyb v nahodném směru. Vypíchnout musím i fakt, že je to zjevně nejkanoničtější fanfikce, kterou jsem kdy měla tu možnost přečíst. Od Harryho a Snapea, přes Voldemorta, sestry Blackovy, Rona, Hermionu... až po Brumbála a domácí skřítky. Dokonce i Harryho láska k Ginny a Severova - říkejme i tomu laska - k Lili dokonale zapadají na své místo. Potlesk, prosím. Poslední věc, kterou nemůžu, ba přímo nesmím opomenout, je sex. Ne jen samotné sexuální scény, které jsou bravurně vykreslené ve všech myslitelných podobách, nebo lépe - prožitcích, těch extrémně odporných i neskonale vzrušujících, ale i úvahy nad sexem, sexualitou a ošemetnou otázkou konsenzu. Sex tu není přehnaně dokonalý a i ty opravdu pozitivní a uvolněné scény občas končí nechtěným kopancem (komu se něco podobného nikdy nestalo nejspíš málo souloží). Autorka také rozlišuje mezi fyzickým a psychickým potěšením - nerozlišování těchto dvou věcí osobně považuji za velký nešvar mnoha "drsnějších" povídek, kde si oběti užívají znásilnění nebo se přes podobnou zkušenost jako mávnutím kouzelného proutku přenesou. Jako já vím, je to v podstatě porno a hra na znásilnění je oblibená fantazie, ale chápeme všichni ten rozdíl mezi hrou na znásilnění a znásilněním, že ano? Ono i v nocích se zdá, že to Harry zvládá nějak prapodivné dobře, jenže pak je tu Invictus... No nic. Osobně bych hodnotila Noci na 4 a Invicta na 6 z pěti bodů, dohromady tedy jasná 5 (ačkoli v mém srdci stále nic nepřekonalo Čajovou ságu).”

Svíčka

Autor: fleur_packyt      Jazyk: ČJ

bedrníka:

“Milý drabblík využívající všudypřítomné bradavické svíčky. =)”

The Way a Father Sees His Son

Autor: karma15      Jazyk: AJ

jajafilm:

“Jin-Chula ostatní lovci berou jako svého mazlíčka, Go Gun-Hee je tím pohoršen. Když se však objeví Jin-Woo a jedná s pravou rukou asociace zdvořile a mile, Go je konečně rád, že si Jin-Chul našel přítele.”

The Truth Will Out (and you will pay your dues)

Autor: asthmaticbee      Jazyk: AJ

jajafilm:

“Ed smluví s Pravdou, že najde vitealy a zničí je, za odměnu dostane Al zpátky své tělo. Je tedy poslán do světa HP, nastoupí jako výměny student do třetího ročníku a je zařazen do Zmijozelu. Brumbal mu nevěří, skamaradí se s Remusem. Vyřeší Siriusovu nevinu, zlepší mezikolejní vztahy.”

You Should Be Afraid Of Your Shadow

Autor: karma15      Jazyk: AJ

jajafilm:

“Jin-Woovi se nelíbí jak se ostatní S lovci chovají k Jin-Chulovi. Zapřisáhne se, že jim ukáže, proč se říká bát se vlastního stínu.”

café affogato

Autor: Chaos_Greymistchild      Jazyk: AJ

jajafilm:

“Jin-Chul a Jin-Woo v noci jedí zmrzlinu a pijí přeslazené kafe... a ta povídka je asi stejně tak kalorická jako ty jejich pochutiny.”

Divine Right of Kings

Autor: RenderedReversed      Jazyk: AJ

jajafilm:

“Jin-Chulovi se oběví na mobilu aplikace na sledování lovce Sunga. Trochu šílené, hlavně ta část, kdy se Jin-Woo promení do žáby.”

Gateside; Phoenix

Autor: vanetar      Jazyk: AJ

jajafilm:

“Mustang, Ed a později i Hawkeye se dostanou do světa HP. Mustang o něco dříve a stane se profesorem alchymie v Bradavicích. Jsou však podezřelí, protože Řádu neprozradí, kdo jsou a Sirius se pak dozví, že se jedná o vojáky. Začátek skvělý, pak to však začalo trochu ztrácet dech.”

Beyond the Gate

Autor: mel72000      Jazyk: AJ

jajafilm:

“Anglický překlad francouzské povídky "Par delà la Porte". Ed je poslán Pravdou do světa HP. Má zakázáno učit kouzelníky svojí alchymii. Proto před Řádem předstírá, že má amnézii. Trochu anti-klimatické, že se Harry a spol nikdy nedozví, kým Ed ve skutečnosti je. Ed zlaté a stříbrné trio založí klub přátel Kruh, pro boj s Voldemortem. Jsou tu dvě proroctví o Harrym i o Fullmetalovi. Potter a Ed vědí, že Snape je na jejich straně, jinak události plynu docela podobně jako v HP kanonu. Docela povedená povídka, i když bych si více užila, kdyby o Edwardovi kouzelníci zjistili trochu více”

Co takhle rande, Evansová?!

Autor: Martina      Jazyk: ČJ

akula_aa:

“Četla jsem už hodně dávno, když mi bylo asi 11, v té době se mi to jevilo jako veledílo. Po přečtení hromady dalších knih a fanfikcí jsem bohužel nucena svůj názor poněkud upravit. Fanfikce obsahuje příjemný příběh, docela uvěřitelné postavy, nezvyklou událost a mně dost nepříjemný styl psaní. Postavy se rády vykecávají o zbytečnostech, co neovlivní děj, opakují se, opakují a opakují. Také příběh v některých ohledech vůbec nerespektuje kánon, ale to se sotva dá vyčítat. Ve výsledku se jedná o příjemnou povídku, která by jistě patřila mezi mé oblíbené, kdyby ji někdo přepsal do trochu čtenářsky příjemnější podoby.”

Léto jako žádné jiné

Autor: Aspen in the Sunlight      Jazyk: ČJ

akula_aa:

“Autorka neztratila své schopnosti psát, ale věnuje se trochu jiným postavám a jiným událostem. Lehce slabší pokračování Roku, které také určitě stojí za přečtení. Takový příjemný oddych před třetí částí trilogie.”

Rok jako žádný jiný

Autor: Aspen in the Sunlight      Jazyk: ČJ

akula_aa:

“Tato fanfikce se mi líbila mnohonásobně více než původní kánon. Ano, některé postavy se časem začnou chovat odlišně od předlohy, ale upřímně to vůbec nevadí, změny většinou vyplynou přirozeně. Komplikovaný, smysl dávající a opravdu promyšlený děj, momenty plné emocí. Při druhém čtení jsem objevila hromadu odkazů, kterých jsem si dříve nemohla všimnout a které ukazují, jak moc měla autorka vymyšlený děj dopředu. Rozhodně doporučuji, určitě stojí za přečtení.”

Harry Potter a alternativy nenávisti

Autor: Pekrymo      Jazyk: ČJ

akula_aa:

“Četla jsem několikrát a pokaždé mě to naprosto uchvátilo. Některé pasáže jsou napsané opravdu dobře a ráda se k nim vracím. Příběh mi poskytl příjemný oddych, ale zároveň zvládl skvěle udržovat napětí a mou touhu číst dál.”

Dotkni se mého srdce

Autor: Medové Prasátko      Jazyk: ČJ

spaceyfan:

“Opravdu se nevyplácí hodnotit dílo před jeho dočtením, kritizovat film, aniž bychom viděli konec, setřít seriál po zhlédnutí jediného dílu... Vždy je tu možnost, že náš předpoklad zvrátí naprostý autorský veletoč. U této povídky v tom nejlepším slova smyslu. Dynamika, napětí, reálné zobrazení kruté války proti Voldemortovi a neuvěřitelné sondy do duší obou aktérů mě donutily přečíst si příběh téměř na jeden zátah. V českých vodách je toto nedoceněná povídka, která si zaslouží nejvyšší ocenění. Jedna z mála, kde je přesně zachycena složitá osobnost Severuse Snapea. Rozbor jeho vnitřního světa je nervy drásající a přitom nesmírně přesvědčivý. Znepokojivé myšlenky o jeho krutém osudu mě budou pronásledovat ještě spoustu bezesných nocí.”

Bílá

Autor: Slimča      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“Sladká romantická oddychovka. Je třeba ji číst ve správné náladě a prokousat se trochu krkolomným začátkem. :)”

Z vlastní vůle

Autor: Slimča      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“Nápad i zpracování velmi pěkné, jen ty příznaky jsou takové... Trochu zvláštní. Mentální degenerace prostě není proměna v dítě. Přesto je to velmi silná a zdařilá povídka.”

Lekce namlouvání

Autor: asnowyowl      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“Milá krátká blbinka. :) Tak nějak mi vždycky zvedne náladu.”

Všechnovid

Autor: Perfica      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“Asi nemůžu dodat nic navíc k tomu, co už tu bylo řečeno. Pěkný nápad na parodii, nepříliš dobré provedení.”

Tolik se ti po mně stýská?

Autor: Calligraphy      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“Pokaždé, když tuhle povídku čtu, mě dokáže doslova vcucnout a nepustit. Perfektní od prvního do posledního písmenka (dobře, až na zmatky ohledně Severova data narození, ale kdo by to sledoval, že). Tak nějak tragicky epické.”

Mé pravé já

Autor: Medové Prasátko      Jazyk: ČJ

Haluzka:

“Celkem povedené pwp :)”

Stránky: